خانه‌های ایرانی هوشمند می شوند

علی فراقیان، مدیر عامل شرکت دانش بنیان ایرانی سازنده دستگاه اتوماتیک کنترل ساختمان گفت: با  BMS، سیستم روشنایی، سرمایش و گرمایش، سرقت، حریق، آبیاری اتوماتیک و … اعلام و کنترل می شود.
وی در خصوص سیستم روشنایی این خانه‌های هوشمند توضیح داد و گفت: در یک خانه هوشمند، با حضور فرد در هر قسمت از ساختمان، چراغ‌ها روشن شده و مادامی که فرد در انجا حضور دارد چراغ روشن باقی می‌ماند و پس از خروج خاموش می‌شود.
وی افزود: مدت زمان روشن ماندن لامپ ها در هر منطقه قابل تنظیم هستند و از این رواین دستگاه می‌تواند در صرفه‌جویی انرژی نقش مهمی داشته باشد.
فراقیان با اشاره به کاهش پیک بار مصرف (زمان نقطه اوج مصرف برق) توسط این دستگاه افزود: کلیه وسایل برقی پر مصرف در یک خانه هوشمند را می‌توان به صورتی تنظیم کرد که در ساعات  اوج مصرف از مدار خارج  و پس از ساعت اوج مصرف، مجدا وصل شود.
وی در ادامه از خصوصیات کنترل سرمایش و گرمایش دستگاه BMS توضیح داد: با کنترل سیستم‌های سرمایش و گرمایش در یک خانه هوشمند می‌توان به حداکثر میزان صرفه جویی انرژی دست یافت.
 به گفته وی، با ورود و خروج فرد به خانه سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی  روشن و یا خاموش می‌شوند و یا اینکه در طول شبانه روز به صورت اتوماتیک دمای خانه در یک دمای معین نگه داشته شوند.
فراقیان اظهار داشت: همچنین می‌توان چند ساعت  قبل از آمدن به خانه از طریق تلفن، سیستم‌های سرمایشی و یا گرمایشی را روشن کرده تا به هنگام رسیدن، مقصد دمای مطلوبی داشته باشد.
وی در خصوص اعلام سرقت از طریق این دستگاه بیان کرد: در یک خانه هوشمند، سیستم اعلام سرقت همه مناطق را تحت کنترل خود قرار می‌دهد و با حضور فرد غیرمجاز(سارق) به داخل ساختمان  آژیرها به صدا در می‌آیند و علاوه بر عملکرد فلاشرها و روشن و خاموش شدن چراغ‌ها به صورت اتوماتیک به شماره‌هایی که از قبل  وارد دستگاه شده تماس  گرفته و وقوع سرقت در لحظه را اطلاع  می‌دهد.
فراقیان با اشاره به اینکه BMS می‌تواند وقوع حریق را نیز اعلام کند، خاطرنشان کرد:  با تحت پوشش قراردادن ساختمان به سیستم اعلام حریق در یک خانه هوشمند، به محض مشاهده دود و یا آتش سوزی، دستگاه بلافاصله آژیر خطر را به صدا در می‌آورد و ضمن  تماس تلفنی با آتش نشانی و صاحبخانه (و دیگر شماره‌هایی که از قبل وارد دستگاه شده‌اند) شیر ورودی گاز و برق ساختمان را قطع می‌کند.
وی عنوان کرد: یکی از مهم ترین ایده‌ها در یک خانه هوشمند، در نظر گرفتن  قابلیت ارسال فرمان و کنترل تجهیزات از نقاط مختلف یک خانه است.
وی افزود: ریموت کنترل دستگاه دارای ۱۲ عدد کلید است که هر یک بنا به مصرف کننده  کار ویژه ای انجام می دهند و تنظیم و کنترل سناریو دلخواه توسط ریموت کنترل است  که با آن می‌توان کل خانه را در کنترل خود گرفت.
وی به دیگر قابلیت BMS که به آبیاری اتوماتیک  باغچه و گلدان ارتباط دارد اشاره کرد و گفت: صاحبخانه می‌تواند سیستم آبیاری باغچه خانه هوشمند خود را به تابلوی BMS متصل کند تا  باغچه و گلدان‌های داخل منزل صورت اتوماتیک آبیاری شوند.
وی یادآورشد: در یک خانه هوشمند، می‌توان از طریق یک ریموت، با ورود به داخل خانه پرده‌ها را باز یا بسته کرد. همچنین می‌توان طوری آن را تنظیم کرد که پرده‌ها بر اثر شدت روشنایی خورشید باز و یا بسته شوند.
وی با بیان اینکه در یک خانه هوشمند می‌توان برای هر یک از کلیدهای ریموت بیش از یک عکس العمل تعریف کرد، گفت: این نوع تنظیمات در واقع تنظیم سناریوهای مختلف BMS هستند که می‌توانند در مواقع خاص به صورت همزمان  اتفاق بیافتد.
وی با بیان مثالی اذعان داشت: در ساعات انتهایی شب به هنگام استراحت، مثلا با زدن کلید ۹ ریموت، دزدگیر قسمت ورودی خانه فعال و شیر برقی گاز قطع می شود و همزمان  چراغ‌های اضافی و کولر خاموش می‌شوند.
وی در خصوص مزیت‌های این دستگاه توضیح داد و گفت: وایرلس بودن تمامی ماژول‌ها و چشمی‌ها، بالا بودن دقت و امنیت دستگاه، بدون نیاز به سیم کشی مجدد و قابلیت کنترل از طریق تبلت، لبتاپ، موبایل، اینترنت، ریموت کنترل را دارد که این‌ها از خصوصیات و مزیت های BMS به شمار می‌روند.
به گفته وی این دستگاه  دارای تاییده عملکرد از پارک علمی و فناوری استان همدان و سازمان پژوهش های علمی و صنعتی است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا