تولید فناوری تجهیزات بیوتکنولوژی گیاهی بومی شد

اخیرا محققان پارک علم و فناوری استان البرز به فناوری تولید  تجهیزات بیوتکنولوژی گیاهی دست یافته اند؛ تکنولوژی درآمد زا که زاینده صنايع و توليدات جديد است. به همین منظور گفت و گویی با مسعود قرائینی، مدیر عامل شرکت نور صنعت فردوس و مجری این طرح گفت و گویی انجام دادیم.

چه ضرورتی باعث شد تا شما به فکر ساخت تجهیزات بیوتکنولوژی گیاهی در کشور بیافتید؟

هم اکنون در بحث کشاورزی نوین، روش‌های قدیمی و گذشته منسوخ شده است؛ به عنوان مثال در گذشته 100 نهال در یک باغ کاشته می‌شد و پس از 5 سال 20-30 نهال بار می داد. برخی از این نهال ها به لحاظ ژنتیکی نسبت به سرما یا شوری خاص ضعف دارند؛ این مساله پس از صرف هزینه زیاد و گذشت زمان طولانی نمایان می‌شود. در روش جدید گیاه مقاوم به سرما، شوری خاک یا میوه ای که استاندارد لازم و مناسب را دارد از طریق کشت بافت تکثیر می کنند( مانند شبیه سازی حیوانات) . تمامی میوه‌های  این نهال‌ها هم سایز، همشکل و همرنگ هستند. بحث دیگر مربوط به تحقیقات محققان روی مقاومت و مسایل گیاه پزشکی مانند بیماری‌ها و آفات است. ما در این شرکت انواع تجهیزات بیوتکنولوژی گیاهی همانند گلخانه‌های تحقیقاتی، اتاق کشت بافت، كابینت رشد گیاه، ژرمیناتور و انکوباتور و فیتوترون و هودهای لامينار(كشت بافت)و شيمی را تولید کرده‌ایم که دما و رطوبت و نور مناطق مختلف را برای گیاه شبیه سازی می کند. به عنوان مثال محققی در تهران قصد پرورش گیاهی مانند خرما را دارد. این محقق برای پرورش این گیاه نیاز به دستگاهی دارد که تمام شرایط آب و هوایی  منطقه گرمسیری را شبیه سازی کند. در گذشته شرکت‌های انگشت شماری و در حد غیرتخصصی و علمی تولید کننده این محصولات بودند و محققان به نارچار برای ادامه تحقیقات و فعالیت شان نیاز به تامین این دستگاه ها از کشورهای مختلف بودند اما ما توانستیم با مشاوره متخصصان و محققان پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک، این کار تخصصی را آغاز و نیاز کشورمان را در این زمینه برطرف کنیم. همچنین ما توانستیم دستگاه‌های وارداتی از کار افتاده‌ای که مشمول خدمات پس از فروش نبودند را بار دیگر احیا کردیم و به مشتریانمان ارایه دهیم.

مهمترین مزیت دستگاه‌های شما نسبت به نمونه‌های مشابه  خارجی در چیست؟

دستگاه‌های ما ضمن بومی بودن، از کیفیت بالای برخوردارند وخدمات پس از فروش و گارانتی هم دارند؛ ما ظرف 48 ساعت خدمات رسانی می‌کنیم، در صورتی که حداقل 2-3 ماه زمان برای ارایه خدمات پس از فروش کالاهای خارجی نیاز است. همچنین قیمت این محصولات تقریبا یک سوم نمونه مشابه خارجی است و بنابر نیاز محقق این کالا می تواند در ابعاد و اندازه‌های مختلف ساخته شود.

پس با این حساب محصولات شما قابل رقابت با نمونه های مشابه خارجی دارد؟

بله صد در صد. دستگاه‌های ما به علت بومی بودن و کیفیت بالا و قیمت ارزان قابل رقابت با محصولات خارجی هستند.

برای تجاری شدن این طرح ها با چه مشکلاتی مواجه بودید؟f

ما اکنون به دلیل مشکلات نقدینگی مقداری در ظاهر دستگاه هایمان با ضعف مواجه ایم. طبیعی است که ظاهر دستگاه کره ای که بهترین دستگاه به روز شده اش را با مبلغ یک میلیارد تومان از ژاپن تهیه کرده است با محصولات ما متفاوت است. شرکت نوپای ما پس از کلی دوندگی توانسته است یک دستگاه دست دوم با 15 سال ساخت را فقط با قیمت 300 میلیون تومان خریداری کند. این مشکلات نقدینگی مربوط به کوچک بودن بازار ایران است یعنی درآمدها آنقدر بالا نیستند که یک شرکت بتواند سرمایه گذاری کند و کارش را ارتقا بدهد. ما بیشتر به همین دلیل دنبال بازارهای بین المللی هستیم تا درآمدهایمان ارتقا و مشکل نقدینگی‌مان را برطرف کنیم. امروزه اغلب شرکت های قدرتمند آسیایی کره ای و چینی که حتی از نظر مالی نیاز به حمایت ندارند به دلیل اینکه محصولاتشان ارزش صادرات دارد از سوی دولت شان حمایت شده اند. طبیعتا ما نیز توقع داریم مسوولان ما را از نظر معنوی و مادی بیشتر حمایت کنند؛ هر چند طی چند سال اخیر برپایی نمایشگاه تجهیزات ساخت ایران کمک زیادی به ما در زمینه جلب مشتری و خرید محصولات‌مان کرده اما ما اکنون برای ارتقا خط تولیدمان دنبال وام صندوق نوآوری و شکوفایی هستیم. متاسفانه روال گرفتن این وام زمان بر است.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا