مشاغل خرد و کوچک در کشور مظلوم‌اند

به گزارش سیناپرس به نقل از روابط عمومی پارک علم و فناوری کرمانشاه، دکتر محمدصادق بیجندی در نشست "طرح الگو ملی توسعه مشاغل خانگی" که 15 بهمن در پارک علم و فناوری جهاددانشگاهی کرمانشاه برگزار شد، اظهار کرد: این طرح مهرماه امسال در قالب تفاهم نامه همکاری بین جهاددانشگاهی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و صندوق کارآفرینی و امید به امضا رسید.
وی تفاوت این طرح مشاغل خانگی نسبت به طرح‌های قبلی را نگاه علمی و کارشناسانه‌ای دانست که در سایر طرح‌‌ها جای آن خالی بود و افزود: خوشبختانه در طرح الگوی ملی توسعه مشاغل خانگی، جهاددانشگاهی به‎عنوان یک نهاد واسطه‌ای و توسعه‌ای پای کار آمده تا نقش کارشناسی و نگاه علمی را بر عهده بگیرد.
ریيس سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان جهاددانشگاهی دانش و دید کارشناسی را لازمه ایجاد شغل عنوان کرد و افزود: باید این نگاه که فقط با تزریق پول و تسهیلات شغل ایجاد می‌شود را کنار بگذاریم.
بیجندی معتقد است، اگر می‌خواهیم مشکل اشتغال کشور حل شود باید پژوهش را محوریت قرار دهیم که متاسفانه جای آن در بسیاری از طرح‌های اشتغال‎زایی ما خالی است.
وی ابراز امیدواری کرد جهاددانشگاهی با تمام پتانسیل‌هایی که دارد بتواند به اجرای درست این طرح ملی کمک کند.
ریيس سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان جهاددانشگاهی با بیان این‎که طرح توسعه مشاغل خانگی در سه فاز اجرا می‌شود، عنوان کرد: فاز اول شامل شناسایی و توسعه، فاز دوم آموزش و مشاوره و فاز سوم اتصال به بازار است.
به گفته این مسوول، فاز اول حدود 80 درصد، فاز دوم بین 35 تا 40 درصد و فاز سوم این طرح نزدیک به 30 درصد پیشرفت دارد.
وی تصریح کرد: هماهنگی‌های لازم با بخش‌های مختلف از جمله دستگاه‌های اجرایی، بخش خصوصی، کارآفرینان و … انجام شده تا همکاری لازم را در خصوص اجرای این سه فاز با ما داشته باشند.
دکتر بیجندی در ادامه بر لزوم تدوین سند توسعه مشاغل خانگی برای هر استان تاکید کرد و افزود: از آنجایی که هشت استان کشور پایلوت اجرای این طرح هستند، در پایان باید هشت سند توسعه مشاغل خانگی استانی داشته باشیم که در نهایت بتوان از آن‎ها در یک سند ملی استفاده کرد.
ریيس سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان جهاددانشگاهی از مهم‎ترین مشکلات پیش روی توسعه مشاغل خانگی در کشور هم یاد کرد و افزود: جریان‎سازی و گفتمان سازی برای مشاغل خانگی یک ضرورت است.
این مسوول افزود: مشاغل خرد و کوچک در کشور ما مظلوم‎اند، در حالی‎که با کم‌ترین هزینه ایجاد می‌شوند و مهم‎ترین گام برای رفع بیکاری کشور هستند.
وی شبکه سازی را نیز از دیگر مشکلات این بخش دانست که برای فعالان مشاغل خانگی تا زنجیره نهایی اتصال به بازار ضروری است.
ریيس سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان جهاددانشگاهی با اشاره به این‎که در برخی موارد دستگاه‌ها به هم اعتماد ندارند و اطلاعات مورد نیاز برای اجرای طرح‌های این چنینی را در اختیار هم قرار نمی‌دهند، اظهار کرد: قرار است نظام جامع اطلاعاتی در این زمینه ایجاد شود و مدیران ملی و استانی بتوانند به اطلاعات استان خود و دیگر استان‌های کشور دسترسی داشته باشند.
دکتر بیجندی یادآوری کرد: از دیگر مشکلات و کاستی‌های حوزه مشاغل خانگی آموزش، مشاوره و توانمندسازی است که در این طرح به خوبی مورد توجه قرار گرفته و آموزش هایی به چهار زبان فارسی، کردی، لری و آذری برای کسانی‌که می‌خواهند وارد عرصه مشاغل خرد خانگی شوند، در نظر گرفته شده است.
وی ادامه داد: از حدود 400 مشاور در سراسر کشور که عمدتا دانش آموختگان دانشگاه‌ها هستند نیز برای ارایه آموزش و مشاوره کمک گرفتیم که گام به گام در کنار متقاضیان دریافت تسهیلات خواهند بود.
ریيس سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان جهاددانشگاهی اتصال به بازار را نیز از دیگر نکاتی دانست که در طرح مشاغل خانگی باید به آن توجه کرد و افزود: باید برای بازارهای منطقه‌ای، ملی و حتی فراملی برنامه‎ریزی کنیم.
وی با بیان این‎که ورود به بازارهای فراملی نیازمند برندسازی معتبر است، تاکید کرد: در همین راستا از 12 برند مطرح ملی دعوت کردیم با هدف تقویت برندهای محلی، در کنار مشاغل خانگی قرار گیرند.
دکتر بیجندی نکته مهم دیگر را داشتن نگاه حرفه‌‎ای به مشاغل خانگی دانست که دنیا به این سمت پیش رفته و یادآوری کرد: دیگر مشاغل خانگی سنتی پاسخگوی نیازهای رفع اشتغال کشور نیست و باید نوآوری در مشاغل خانگی داشته باشیم.
وی توجه به بازار نهایی را از مهم‎ترین مواردی دانست که نباید در حوزه اشتغال خانگی و خرد از آن غافل شد و عنوان کرد: ما زمینه‌های خوبی برای ایجاد مشاغل خرد در استان از جمله فرش، صنایع دستی، فرآوری محصولات کشاورزی، کشت میوه و سبزیجات ارگانیک و خصوصا حوزه ICT داریم.

توجه به مشاغل خرد و خانگی ضروری است
در ادامه این جلسه رییس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: هدف از اجرای طرح مشاغل خرد و خانگی این نیست که بیکاران را به بیکاران بدهکار تبدیل کنیم.
امامدادی با اشاره به نرخ بالای بیکاری در کشور، توجه به مشاغل خرد و خانگی را ضروری دانست.
وی ادامه داد: با توجه به مسایل و مشکلاتی که پیش روی ایجاد اشتغال در کشور است، مشاغل خانگی ویژگی‌های بسیار خوبی دارند و با حداقل سرمایه قابل راه‌اندازی هستند.
رییس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به این‎که موضوع مشاغل خانگی از سال 89 در کشور مطرح بود، افزود: در این مدت نواقص و مشکلاتی پیش روی این طرح بود که از مهم‎ترین آن‎ها می‌توان به شیوه صدور مجوز و بررسی طرح، توانمندسازی متقاضیان تسهیلات، اتصال به بازار و … اشاره کرد.
امامدادی اظهار کرد: در طرح الگو ملی توسعه مشاغل خانگی تلاش شده به این نقایص توجه شود و خصوصا موضوع اتصال به بازار، استانداردسازی و ارتقای کمی و کیفی محصولات و هم‎چنین توانمندسازی متقاضیان تسهیلات مورد توجه قرار گیرد.
وی افزود: این طرح دو ویژگی اساسی دارد، اول آن‎که انعطاف پذیر می‌باشد و می‌تواند با شرایط هر منطقه‌ای که قرار است مشاغل خانگی در آن ایجاد شود خود را وفق دهد. ویژگی دوم نیز کاهش وابستگی به تسهیلات است که در گذشته این وابستگی بسیار مشهود بود.
به گفته این مسوول، در این طرح شبکه‎سازی و توجه به پایداری مشاغل نیز بسیار مورد توجه است.
امامدادی از اهمیت توجه به شبکه سازی هم یاد کرد و افزود: نباید توقع داشت افرادی که در یک منطقه کوچک مشغول کار هستند به بازارهای اصلی دسترسی پیدا کنند و این مسوولیت بر عهده گروه‌های پشتیبان است که بازار را به خوبی بشناسند و بتوانند محصول یک شغل خرد را در زمان، مکان و با شیوه مناسب وارد بازار کنند.
رییس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی با بیان این‎که امروز شبکه سازی سهم زیادی از فعالیت‌های اشتغال خانگی را به خود اختصاص می‌دهد، یادآوری کرد: در گذشته فقط 0.9 درصد از فعالیت‌های مشاغل خانگی مربوط به شبکه‌ها بود و اکنون این سهم به 15 درصد رسیده است.
وی در ادامه بر لزوم نوآوری و بازنگری در رشته‌های سنتی و قدیمی مشاغل خانگی و خرد هم تاکید کرد و یادآور شد: این رشته‌ها بخشی از میراث معنوی ما هستند و قرار نیست آن‎ها را کنار بگذاریم، اما باید در این رشته‌ها نوآوری داشته باشیم، در غیر این‎صورت نمی‌توانیم به خوبی وارد بازار شویم.
امامدادی توجه به شیوه عرضه و بسته‎بندی کالاها را نیز برای ورود مناسب به بازار ضروری خواند.
رییس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی اظهار کرد: یکی از مهم‎ترین نکاتی که در حوزه مشاغلی خانگی باید به آن توجه کنیم مشاغل مبتنی بر فناوری اطلاعات و ICT است که زمینه کار زیادی در این بخش داریم.
وی در ادامه از اهمیت توانمندسازی افرادی که تسهیلات را دریافت می‌کنند هم یاد کرد و گفت: باید به افرادی تسهیلات بدهیم که صفر تا صد کار را بلد باشند، نه این‎که شکست بخورند.
امامدادی با بیان این‎که رقم پرداخت تسهیلات هم باید بر اساس نیاز واقعی صورت گیرد، تاکید کرد: در برخی موارد افراد توان بازپرداخت تسهیلات بالا را ندارند و ما هم بنا نداریم که بیکاران را به بیکاران بدهکار تبدیل کنیم.
وی در پایان با بیان این‎که قرار است 10 درصد سهمیه اشتغال پایدار روستایی و عشایری هم به مشاغل خرد و خانگی اختصاص یابد، عنوان کرد: این تسهیلات ظرفیت خوبی است که نباید از آن غافل شد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کرمانشاه معتقد است، باید با استفاده از ظرفیت‌های عظیم انسانی و طبیعی که در استان داریم مزیت‌های جدید خلق کنیم که برای بازار جذاب باشد.
رحیمی با بیان این‎که توجه به مزیت‌های هر منطقه برای ایجاد مشاغل خانگی ضروری است، بیان کرد: توجه به این مقوله نیازمند کار عمیق و استفاده از اسناد بالادستی موجود است.
وی از اهمیت توجه به مشاعل خانگی و خرد هم یاد کرد و گفت: این حوزه می‌تواند برای بسیاری از جوانان بیکار ما خصوصا بانوان شغل ایجاد کند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کرمانشاه تصریح کرد: باید به جایی برسیم که مشاغل خانگی موتور محرک و توسعه واحدهای بزرگ استان شود.

رییس سازمان جهاددانشگاهی کرمانشاه:
ایجاد اشتغال برای فارغ التحصیلان اولویت اساسی ما است

بهرام بادکو از فعالیت‌های گسترده سازمان جهاد دانشگاهی کرمانشاه در زمینه های مختلف یاد کرد و افزود: یکی از مهم‎ترین اولویت‌هایی که دنبال می‌کنیم اشتغال فارغ التحصیلان است.
وی از طراحی اکوسیستمی به این منظور خبر داد و ابراز امیدواری کرد به زودی حلقه‌های آن با همکاری سایر بخش‌ها تکمیل شود و بتوان به ایجاد شغل برای جوانان تحصیل کرده امیدوارتر بود.
رییس سازمان جهاددانشگاهی کرمانشاه از اجرای طرح "الگوی ملی توسعه مشاغل خانگی" که تفاهم نامه آن چندی قبل بین وزارت تعاون، کار ور فاه اجتماعی و جهاددانشگاهی منعقد شده یاد کرد و افزود: برای اجرای این طرح هشت استان کشور به صورت پایلوت انتخاب شدند که کرمانشاه نیز از جمله این استان‌ها است.
بادکو بیان کرد: خوشبختانه با تعامل خوبی که با دستگاه‌های اجرایی استان برقرار کردیم بسیار به اجرای این طرح مشاغل خانگی امیدوار هستیم.
وی در ادامه از جایگاه جهاددانشگاهی کرمانشاه در کشور هم یاد کرد و افزود: جهاددانشگاهی کرمانشاه به لحاظ گستردگی فعالیت‌ها جزو شش سازمان جهاددانشگاهی برتر کشور قرار دارد.
به گفته این مسوول، جهاددانشگاهی طی سال‌های اخیر توانسته با توسعه مراکز رشد، پارک علم و فناوری، موسسه آموزش عالی و سایر بخش‌ها بستر خوبی برای رشد جوانان تحصیل کرده خصوصا افراد صاحب ایده فراهم کند.
در ادامه مختار احمدی معاون اشتغال و کارآفرینی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه نیز از تسهیلات 28 میلیارد تومان مشاغل خانگی امسال استان خبر داد و عنوان کرد: این عدد سال گذشته 3.2 میلیارد تومان بود که تمام آن را جذب کردیم.
وی درباره طرح "الگوی ملی توسعه مشاغل خانگی" نیز اظهار کرد: کرمانشاه نیز جزو هشت استان پایلوت این طرح در کشور است و اگر طرح خوب اجرا شود در سایر استان‌های کشور هم پیاده خواهد شد.
احمدی از نقش مهم جهاددانشگاهی در اجرای این طرح به عنوان یک بخش تسهیل‎گر نام برد و ادامه داد: جهاددانشگاهی به ما کمک می‌کند که در قالب یک طرح شناختی، رسته‌های اولویت‌دار برای مشاغل خانگی را شناسایی کنیم.
معاون اشتغال اداره کار کرمانشاه بر لزوم توجه به مشاغل پشتیبان در اجرای طرح مشاخل خانگی هم تاکید کرد  که نسبت به مشاغل مستقل موفقیت بیشتری دارد، اما آنطور که باید مورد توجه قرار نمی‌گیرد.
در ادامه دکتر سیامک آزادی معاون فناوری پارک علم و فناوری جهاددانشگاهی استان کرمانشاه نیز از سابقه طرح مشاغل خانگی مربوط به سال 89 یاد کرد و افزود: این طرح در مراحل اول نقایص و مشکلاتی داشت که از جمله آنها می توان به ناپایداری اشتغال، انحراف تسهیلات، عدم درآمد کافی، عدم توجه به بازار و … اشاره کرد.
وی ادامه داد: در طرح جدید تلاش شده نواقص قبلی برطرف شود و به علاوه به توسعه فعالیت‌های شبکه‌ای نیز توجه ویژه شده است.
آزادی هدف اصلی طرح الگوی ملی توسعه مشاغل خانگی را ایجاد و تثبیت اشتغال از طریق کسب و کارهای خانگی دانست که در سه فاز اجرا می شود.
به گفته وی، تمام بخش‌هایی که قرار است در اجرای این طرح مشارکت کنند در کرمانشاه شناسایی و رایزنی های لازم با آنها انجام شده است.
معاون فناوری پارک علم و فناوری استان کرمانشاه عنوان کرد: تمام رسته‌های اولویت‌دار  را خصوصا بر مبنای پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های شهرستان‌های مختلف استان شناسایی کردیم که تا کنون 35 مزیت اصلی شناسایی شده است.
آزادی اظهار کرد: برای ورود به بازار و برندسازی نیز از 48 پشتیبان کمک خواهیم گرفت که شناسایی آنها انجام شده است.
وی از همکاری ویژه با بخش خصوصی و تعاونی‌ها هم یاد کرد.
آزادی با بیان این‎که در توسعه مشاغل خانگی توجه ویژه به مناطق زلزله زده شده است، یادآور شد: قرار است طرح "پل امید" با هدف ایجاد اشتغال در این مناطق اجرا شود که تاکنون 290 روستا در این زمینه شناسایی شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا