بحران هویت‌های جعلی در شبکه‌های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی، زمین بازی کودکان مدرن هستند و بزرگان امروزی نیز به‌شدت به آن معتاد شده‌اند. با این وجود این شبکه‌ها سرشار از اطلاعات و افرادی هستند که نمی‌توان به آن‌ها اعتماد کرد. البته افراد قابل‌اعتماد و منابع خبری معتمد نیز در این شبکه‌ها وجود دارند ولی حجم اخبار و افراد جعلی به‌اندازه این بالا رفته است که حتی خود مسئولان این شبکه‌ها نیز نگران آن هستند.

در این میان شبکه اجتماعی فیس‌بوک به‌عنوان پرکاربرترین شبکه اجتماعی در سراسر جهان شناخته می‌شود. این شبکه اجتماعی با بیش از یک میلیارد کاربر فعال، یک دنیای بزرگ و منحصربه‌فرد است ولی بخش بزرگی از این دنیا، واقعی نیست و از حساب‌های کاربری جعلی تشکیل شده است.

فیس‌بوک در آخرین گزارش سالانه خود اعلام کرده است که بیش از 200 میلیون حساب کاربری در این شبکه اجتماعی یا تکراری هستند و یا این‌که به‌صورت جعلی ساخته شده و به فرد واقعی اختصاص ندارند. در این میان رشد اصلی این شبکه مدیون کشورهایی مانند هند، اندونزی و ویتنام است که کشورهایی درحال‌توسعه با محیط فرهنگی عجیب‌وغریب و تراکم جمعیت بالا هستند.

این کشورها به‌شدت علاقه خود را به ساخت حساب‌های کاربری جعلی و تکراری برای افراد دیگر نشان داده‌اند. برای مثال با جستجوی نام یک هنرپیشه بالیوودی می‌توانید صدها صفحه با نام او را مشاهده کنید که همه آن‌ها نیز مدعی اصل بودن هستند. از سوی دیگر این آمار نشان می‌دهد که آمار کاربران فعال ماهانه این شبکه اجتماعی، یک میلیارد و 860 میلیون نفر (در پایان ماه دسامبر) بوده است و از این میان، 114 حساب کاربری، تکراری بوده‌اند.

این امر تنها نگاهی به فیس‌بوک است و در تمامی شبکه‌های اجتماعی شاهد بحران هویت‌های جعلی از این دست هستیم. بنابراین دفعه بعد که کسی در شبکه‌های اجتماعی مقابل شما ظاهر شد، به‌سادگی به او اعتماد نکنید زیرا ممکن است در پشت نقاب فردی دیگر، یک انسان مخرب مخفی شده باشد.

منبع: business-standard

ترجمه: آناهیتا عیوض خانی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. فکر میکنم این آمار در شبکه های اجتماعی دیگه مثل تلگرام و اینستاگرام بیشتر باشه البته …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا