طراحی ساختار سطحی با الهام از پوست مار و پروانه

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا، در این ساختار سطحی، پولک های سخت روی میکرو ستون‌های فرومغناطیسی تعبیه شده در یک سطح نرم انعطاف‌پذیر نصب شده‌اند. روی این ستون‌های مغناطیسی لایه‌ای از نانوساختارهای سیلیکونی پولک مانند قرار دارد که امکان دستکاری نور و مایعات را فراهم می‌کند. ویژگی‌های کاربردی این سطح از طریق الگوی قرارگیری پولک‌ها قابل کنترل است و این کار با استفاده از آرایه میکروستون‌های مغناطیسی انجام می‌شود که قابلیت تغییر شکل لحظه‌ای و برگشت‌پذیر را در مقیاس بزرگ دارند.

محققان با استفاده از پولک‌هایی که از جنس سیلیکون خالص، سیلیکون سیاه و کریستال‌های فوتونیک بودند توانستند ویژگی های مختلفی مانند قابلیت تنظیم رطوبت، دستکاری قطرات مایعات، تنظیم میزان انتقال نور و کنترل رنگ ساختار در این سطح ایجاد کنند.
نتایج این تحقیقات یک پلتفرم جامع را برای دستکاری نور و مایعات در مقیاس میکرو و نانو در اختیار می‌گذارد و در زمینه ریزسیال شناسی دیجیتال، مهندسی پزشکی، ساخت سطوح استتار کننده و میکروآیینه‌ها کاربرد دارد. همچنین می‌توان طراحی این سطح را در تولید فناوری‌های موجود در بازار مانند سلول‌های خورشیدی، دیودهای گسیل‌گر نور و لیزرها به کار گرفت.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Small منتشر شده است.