بی توجهی به مطالعات ژئومکانیک، منشاء عمده ترین مشکلات میادین نفتی

دکتر احمد رمضان زاده در مراسم افتتاح این کنفرانس ایران را دومین دارنده ذخایر قطعی گاز طبیعی و سومین دارنده ذخایر قطعی نفت خام در دنیا توصیف کرد و افزود:‌ با در نظر گرفتن میزان مصرف و نیاز روز افزون به تولید بهینه از ذخایر هیدروکربوری توجه ویژه به مقوله صیانتی و افزایش بهره‌وری تولید با نگاه خاص به علوم کاربردی و فناوری‌های نوین در صنایع بالادستی نفت و گاز از جمله ژئومکانیک از اهمیت خاصی برخوردار است.

وی با اشاره به کاربردی شدن ژئومکانیک نفت در بخشهای مختلف صنعت نفت دنیا اظهار داشت:‌ این علم در موضوعاتی چون شکست هیدرولیکی، ذخیره‌سازی زیرزمینی گاز طبیعی یکپارچگی پوش سنگ، ماسه‌دهی چاه‌ها، نشست سطح زمین، فعال شدن گسل‌ها و افزایش بهره‌دهی چاه‌ها مطرح شده است و در اکثر شرکت‌های نفتی و دانشگاه‌های معتبر دنیا مطالعات ژئومکانیک مخازن به طور گسترده مورد توجه قرار گرفته است.

رمضان زاده با اشاره به برخی از اقدامات انجام شده از سوی دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی در این حوزه خاطرنشان کرد: جمع‌آوری‌، ثبت و به اشتراک گذاشتن این تجربیات یکی از نیازهای اساسی پیشرفت کشور در این حوزه تخصصی بین رشته‌ای خواهد بود.

رییس نخستین کنفرانس ژئومکانیک نفت با اشاره به برگزاری این کنفرانس خاطرنشان کرد: این کنفرانس اهدافی چون زمینه‌سازی و کمک به پیشبرد برنامه‌های کلان نظام در زمینه تولید صیانتی، استفاده از آخرین نتایج تحقیقات و مطالعات مراکز پژوهشی و دانشگاهی و تلفیق آن با دستاوردهای تجربی دست‌اندرکاران صنعت نفت، ثبت تجربیات و مستندسازی پژوهش‌ها، برآورد توان علمی و اجرایی متخصصان داخلی در انجام مطالعات ژئومکانیک و افزایش سطح دانش فنی مرتبط با مدل‌سازی‌های ژئومکانیکی را دنبال می‌کند.

وی ادامه داد: به منظور تکمیل زنجیره ارزش در نعت نفت پیشنهاد می‌شود با تبیین ضرورت انجام مطالعات ژئومکانیک که بسیار کم هزینه‌تر از حفاری چاه‌های جدید خواهد بود طرح توسعه میادین به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که با حداقل تعداد چاه بیشترین برداشت از یک مخزن صورت گرفته و زمان حفاری‌ها به عملیات تکمیلی چاه‌ها کاهش یابد. این امر نه تنها منجر به کاهش قیمت تمام شده تولید خواهد شد بلکه امکان توسعه بهره‌برداری از میادین با پتانسیل کمتر را نیز فراهم خواهد کرد.

رمضان زاده با اشاره به زیرساخت‌ها و نرم‌افزارهای موجود در کشور ابراز امیدواری کرد که با الزامی شدن انجام مطالعات ژئومکانیک به عنوان یک بخش ضروری در مطالعات طرح‌های اکتشافی، توسعه‌یی و تولیدی مخازن هیدروکربوری کشور بتوان از ارزش افزوده آن در صیانت از منابع ملی بهره ‌برد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا