علاقه جهانی به تحصیلات دانشگاهی افزایش یافته است

تحقیقات در زمینه تحصیلات دانشگاهی از موارد فراوانی پرده برمی‌دارد که یکی از آن‌ها رویکرد جامعه نسبت به شرایط فعلی و پیش‌بینی از آینده یک جامعه است. در همین راستا نیز کشور کره به‌عنوان میزبان یک سری جدید از تحقیقات انتخاب‌شده است که در آن مشخص‌شده است که در این کشور شاهد افزایش چشمگیری در زمینه تحصیلات دانشگاهی هستیم.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، این کشور با ضریب 70 درصدی حرکت از مدرسه به دانشگاه روبرو است درحالی‌که همین ضریب در ابتدای قرن جدید تنها 37 درصد بود. کره جنوبی یکی از کشورهای دارای ضریب بسیار بالا در این زمینه است ولی درمجموع باید گفت که ین روند با شدت کمتری در سایر کشورها نیز به چشم می‌خورد.

آماری تکان‌دهنده

در تحقیقات یادشده، تعداد 35 کشور مختلف موردبررسی قرارگرفته‌اند و در آن مشخص‌شده است که 43 درصد از تمامی افراد بین 25 تا 34 سال جوامع یادشده از مدرک دانشگاهی بهره می‌برند. برای مثال این آمار در کشور آمریکا برابر با 48 درصد است و رشدی بسیار بزرگ را نسبت به گذشته نشان می‌دهد.

در این میان مشکل اصلی، بازار کار است زیرا از میان این درصد بالا، همه آن‌ها قادر به ورود به بازار کار نیستند. با توجه به سرمایه‌گذاری سنگین مالی موردنیاز برای تحصیل در بسیاری از کشورها، باید گفت که این امر می‌تواند موجب شود که ضریب بازگشت سرمایه کاهش پیدا کند.

در این تحقیقات مشخص‌شده است که افراد در هنگام درخواست برای حقوق جهت شغل خود به سراغ محاسبه هزینه و زمان سپری‌شده در دانشگاه می‌روند و به همین دلیل نیز حقوقی بالاتر را درخواست می‌کنند. با این وجود این حقوق بالاتر به دو صورت عمل می‌کند، نخست این‌که ممکن است مانع از جذب آن‌ها توسط شرکت‌ها شود و دوم اینکه تفاوت آن به‌اندازه‌ای نیست که بتواند بازگشت سریع سرمایه را به همراه داشته باشد و بسیاری از کسانی که بدون مدرک دانشگاهی مشغول به فعالیت می‌شوند می‌توانند درمجموع سرمایه بیشتری را به خانه ببرند.

تاثیر عجیب بازار بر مدرک‌گرایی

در این میان در کشورهایی مانند آمریکا، نزدیک به 40 درصد کسانی که به دانشگاه می‌روند، نمی‌توانند یک دوره 4 ساله را در فرجه 6 ساله تعیین‌شده به پایان برسانند. این امر در تمامی جهان به‌صورت متوسط برابر با 30 درصد است. از سوی دیگر نیز مشکل این است که شرکت‌ها از مدرک تحصیلی به‌عنوان عاملی برای نشان دادن انگیزه افراد استفاده می‌کنند درحالی‌که ممکن است در عمل سمت شغلی مدنظر آن‌ها نیازی به مدرک تخصصی یادشده نداشته باشد. این امر موجب می‌شود که مدرک‌گرایی در جهان افزایش پیدا کند ولی درعین‌حال نیز تضمین شغلی برای دانش‌آموختگان وجود ندارد. به این ترتیب به‌زودی جهان پر از تحصیل‌کردگانی خواهد بود که بیکار و جویای کار هستند و بازار کار پذیرش دستمزد درخواستی همه آن‌ها را ندارد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. مدرک گرایی به شرطی خوب و مفید خواهد بود که با کارایی همراه باشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا