سطح آب دریاها در قرن گذشته 19 سانتی متر افزایش یافته است

 به گزارش ایرنا از خبرگزاری فرانسه، گزارش سال 2013 هیات بین بین دولتی سازمان ملل در مورد تغییرات آب و هوایی the UN's Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) نشان می دهد که میانگین افزایش سطح آب دریاها در دوره زمانی 1901 تا 2010، 19 سانتی متر (7.6 اینچ) بوده است.به عبارت دیگر سطح آب در این حوضه های آبی سالانه به طور متوسط ​​1.7 میلی متر (0.06 اینچ) افزایش یافته است.

طبق ارزیابی دیگر این سازمان، میزان متوسط افزایش سطح آب دریاها در سال های 1993 تا 2010 حدود 3.2 میلی متر در سال افزایش یافته است.البته گزارش 2014 گروهی از دانشمندان نشان می دهد که میزان افزایش آب دریاها نسبت به دهه گذشته کمتر بوده است و همین امر سبب شد تا آنها نسبت به کاهش روند گرمایش زمین ابراز امیدواری کنند.

اکنون مطالعات جدید دانشمندان با استفاده از اطلاعات دریافت شده از ماهواره های تخصصی ضربه دیگری در مورد فرضیه خوشبینانه گروه پیشین دانشمندان زده است.آنها در استدلال خود می گویند حرکت زمین در حالت عمودی تاثیر مهمی در این زمینه دارد.

گزارش جدید این دانشمندان که در نشریه تغییرات آب و هوایی منتشر شده حاکی است که نرخ کلی افزایش سطح آب دریاها طی سال های 1993 تا اواسط سال 2014 بین 2.6 تا 2.9 میلیی متر با ضریب خطای 0.4 میلی متر در سال بوده است که رقم مشابه در قرن بیستم کمتر بوده است.

طبق گزارش این نهاد بین المللی، 34 میلیارد تن از لایه ها و کوه های یخی در گریلند اقیانوس منجمد شمالی در دهه منتهی به سال 2001 آب شده و از بین رفته است که این رقم در دهه بعد از آن 215 میلیارد تن بوده است

طبق این گزارش رقم مشابه فقدان لایه های یخی در قطب جنوب نیز در مدت زمان مورد بررسی از 30 میلیون تن به 147 میلیاردتن رسیده است.

دانشمندان این نهاد بین المللی می گویند، با توجه به این اطلاعات اکنون با قاطعیت می توان گفت که گرمایش کره زمین در قرن حاضر روند صعودی داشته است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا