گزارش تصویری از بزرگترین تالاب جهان در برزیل

دوم فوریه (۱۳ بهمن‌ماه) به نام روز جهانی تالاب‌ها ( World Wetlands day) نام‌گذاری شده‌ است. در چنین روزی در سال ۱۹۷۱ میلادی، برابر با ۱۳۴۹ خورشیدی و در شهر رامسر ایران، معاهده‌ای جهانی برای حفاظت از تالاب‌ها به تصویب رسید که به «کنوانسیون رامسر» مشهور شد.

این معاهده ۱۵۸ کشور عضو را ملزم به تعیین و حفظ تالابهای با اهمیت بین المللی و تشویق به استفاده خردمندانه از آنها می نماید.

تالاب ها، مناطقی پوشیده از مرداب، باتلاق، لجن زار یا آبگیرهای طبیعی و مصنوعی اعم از دائمی یا موقت هستند که در آن، آب های شور یا شیرین به صورت راکد یا جاری یافت می شود.

بیشتر بخوانید:

روز جهانی تالاب ها

تالاب ها از اجتماعات انبوه گونه های پرندگان، پستانداران، خزندگان، دوزیستان، ماهیان و بی مهرگان حمایت می کنند. از بین ۲۰ هزار گونه مختلف ماهی در سطح جهان، بیش از ۴۰ % آنها در آب های شیرین (تالاب ها) زندگی می کنند. تالاب ها ذخیره گاه های بسیار مهمی از مواد ژنتیکی (وراثتی) گیاهی نیز محسوب می شوند.

تالاب پانتانال (Pantanal) بزرگترین تالاب گرمسیری جهان محسوب می شود. این محیط بی نظیر در آمریکای جنوبی واقع شده و گونه های مختلف حیات وحش و گیاهان در آن دیده می شوند. بخش اعظم این تالاب در برزیل قرار دارد، اما قسمت هایی از آن تا پاراگوئه و بولیوی امتداد دارد.

زندگی بیش از 8 میلیون نفر به ذخایر آبی عظیم تالاب پانتانال، ماهیان، و صنعت گردشگری این منطقه وابسته است.

 

منبع: guardian

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا