شیوع بیماری سلیاک یک به ازای هر 100نفر جمعیت ایران است

 دکتر هانیه مرادی افزود: آمار ابتلا به سلیاک و حساسیت به گلوتن در ایران مشابه آمار سایر کشورها است.گلوتن نام عمومی یکی از پروتئین های موجود در گندم، چاودار (گندم سیاه) و جو است.مبتلایان به سلیاک به این پروتئین حساسیت دارند و مصرف آن در مواد غذایی مانند نان و سایر محصولاتی که حاوی آرد گندم است، سبب مسمومیت و آسیب روده آنها می شود.

این آسیب دیدگی سبب کاهش جذب مواد غذایی ضروری می شود و اگر بیمار درمان نشود، می تواند منجر به سوءتغذیه و بروز بیماری های متعاقب آن مانند کم خونی، کمبود آهن، کاهش تراکم استخوان، کاهش وزن غیرارادی و کمبود ویتامین B12 شود.

وی در مورد بیماری سلیاک توضیح داد: سلیاک یک اختلال خود ایمنی است که روده کوچک را درگیر می کند. فرد مبتلا به بیماری سلیاک با استعداد ژنتیکی این بیماری به دنیا می آید و در اثر مصرف گلوتن، به مرور زمان علایم بیماری را نشان می دهد.مرادی با بیان اینکه در بسیاری از افراد علایم بیماری در سنین کودکی یا جوانی بروز می کند، افزود: اما ممکن است علایم و نشانه های بیماری در بسیاری از افراد مبتلا تا سنین میانسالی و پیری به صورت واضح بروز نیابد بنابراین تا مدت های زیادی فرد و پزشک معالج پی به وجود بیماری نمی برند.

وی توضیح داد: به دلیل اینکه تعداد زیادی از مبتلایان به سلیاک به دلیل اینکه بخش سالم روده کوچک آنها عمل جذب مواد غذایی را انجام می دهد، تا سنین بالا با مشکل واضحی روبه رو نمی شوند.

مرادی ادامه داد: شایعترین علایم این بیماری شامل نفخ، درد شکم، اسهال یا یبوست، کم خونی، اختلال رشد در کودکان، غیرطبیعی بودن آنزیم های کبد، نرمی و پوکی استخوان است.به گفته وی، درمان این بیماری رژِیم دقیق و کامل بدون گلوتن تا آخر عمر است. تشخیص دیرهنگام این بیماری و شروع درمان آن با تاخیر می تواند منجر به ایجاد عوارض جبران ناپذیر مانند سرطان روده کوچک، لنفوم و نیز تحمیل هزینه های سنگین درمانی بر خانواده ها و سیستم بهداشتی درمانی شود.
مرادی گفت: با توجه به اینکه در محصولات تولید داخل هیچ مواد غذایی بدون گلوتن وجود ندارد، بیماران مشکلات زیادی در تامین مواد غذایی خود شامل نان، آرد و بیسکویت دارند.
وی افزود: بر این اساس و به علت نیاز مبرم بیماران به مواد غذایی فاقد گلوتن، پس از برگزاری نخستین همایش سلیاک در سال 1392 و آگاه سازی مسوولان مربوطه در مورد مشکلات این دسته از بیماران یک بخش خصوصی برای همکاری در این زمینه اعلام آمادگی کرده و در نتیجه آن کارخانه ای به این منظور راه اندازی شده است.

مرادی ادامه داد: این بخش خصوصی با احداث کارخانه و رعایت تمام نکات مطابق استانداردهای بین المللی، تولید مواد غذایی فاقد گلوتن را آغاز کرده است که به زودی وارد بازار شده و در سطح کشور توزیع می شود.

وی اظهار کرد: مراسم رسمی افتتاح این کارخانه در روز پنجشنبه 24 اردیبهشت ماه جاری با حضور جمعی از مسوولان از جمله وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، معاونین غذا و داروی وزارتخانه های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و علوم، تحقیقات و فناوری و چند نفر از مشاوران وزیر بهداشت به همراه رییس و نائب رییس کمیسیون های بهداشت، صنایع و معادن و کشاورزی مجلس شورای اسلامی در محل این کارخانه برگزار می شود.

به گفته مرادی، همچنین رییس انجمن سلیاک اصفهان، رییس و مدیرعامل و دبیر انجمن سلیاک تهران، رییس و دبیر انجمن متخصصین گوارش، رییس بخش گوارش بیمارستان شریعتی، رییس انجمن صنایع غذایی ایران، پدر صنایع غذایی ایران مهندس شاهرخ ظهیری، رییس و معاون اداره نظارت استان البرز، رییس بخش گوارش بیمارستان طالقانی و جمعی از پزشکان و متخصصان برتر کشور در این مراسم حضور خواهند داشت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا