ایران رتبه برتر تنوع گیاهان دارویی در دنیا را دارد

 به گزارش ایرنا، دکتر محمد حسن عصاره روز سه شنبه در چهارمین کنگره ملی گیاهان دارویی به گونه های گیاهی انحصاری کشور اشاره کرد و گفت: 1700 گونه گیاه انحصاری در ایران وجود دارد.وی اظهار کرد: متاسفانه به رغم استعدادهای فراوان کشور در این زمینه سرمایه گذاری در این حوزه مناسب نبوده و اقتصاد دانش بنیان بر پایه گیاهان دارویی در کشور بسیار کم است.

وی تصویب سند ملی راهبرد گیاهان دارویی و طب سنتی را افتخاری بزرگ دانست و گفت: با این سند می توان از حرکت جزیره ای دراین حوزه جلوگیری کرده و تمرکزی ایجاد کرد.وی گفت: با بسیج امکانات اعتبارات سرمایه گذار مناسب می توان جایگاه ایران را درمنطقه و دنیا توسعه داد.

وی کشت و فراوری صنعت و بازار را از جمله حلقه های اتصال برای افزایش جایگاه ایران دراین حوزه اعلام کرد و گفت: با تحقق این موضوع از حرکت جزیره ای جلوگیری شده و حرکت منسجم ایجاد خواهد شد.عصاره ایجاد اشتغال، حفظ ذخایر ژنتیکی، گیاهان دارویی بومی وانحصاری کشور برنامه ریزی برای افزایش کشت و تولید گیاهان دارویی، تغییرالگوی کشت را از جمله اهداف سند ملی گیاهان دارویی اعلام کرد و گفت: با توجه به اقدامات انجام شده شاهد تغییرات چشمگیر دراین زمینه هستیم .
وی با اشاره به اینکه 95 درصد زعفران دنیا در ایران تولید می شود گفت: در کشورهای دیگر نظیر ترکیه، افغانستان واسپانیا این مقدار سطح کشت وجود ندارد.
 وی به ارزش های دارویی زعفران اشاره کرد و گفت: این گیاه دارای ارزش های دارویی است که تحقیقات برای شناخت خواص واثرات دارویی آن همچنان ادامه دارد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا