هوش مصنوعی اشتغال‌زایی می‌کند

 این که با ورود ربات‌ها به سیستم فناوری میلیون‌ها شغل نابود و شمار زیادی از نیروهای انسانی بیکار می‌شوند، خیلی نگران‌کننده نیست. در واقع، محققان معتقدند که سرمایه گذاری‌های جدید روی فناوری‌های رباتیک هزاران شغل جدید را به دنبال دارد.

در سال 2015 برای اولین بار عملکرد کامپیوترها در تشخیص اشیاء بهتر از نیروی انسانی عمل کردند که این امر مدیون استفاده از هوش مصنوعی بود. هوش مصنوعی قدرت تشخیص بالایی دارد به طوری که به عنوان مثال قادر به تشخیص درخت از گوسفند است و الگوها را از بین میلیاردها شیء موجود در تصویر و داده‌های مختلف تشخیص می‌دهد. پیش از گسترش هوش مصنوعی، داده‌های ماهواره‌ای بیش از حد دست و پاگیر بودند و تجزیه و تحلیل آنها از طریق الگوریتم‌های فعال روی سیستم‌های کامپیوتری با سرعت بالا دشوار است.

داده‌های جایگزین به داده‌های خارج از اطلاعات اصلی مانند آمار دولتی، قیمت سهام، گزارش مالی شرکت و معاملات کارت اعتباری مصرف‌کننده اشاره دارد. سیگنال‌های تلفن همراه، حسگرهای اینترنت اشیاء در تجهیزات صنعتی، ویدئوهای آنلاین، توییت‌ها، تحقیقات، لایک‌های شبکه‌های اجتماعی و تصاویر ماهواره‌ای، همگی داده‌های جایگزینی هستند که استفاده از آنها به معنای اتصال چند نوع داده برای داشتن نگاهی اجمالی به روندی است که در غیر این صورت تشخیص آن غیرممکن است و هوش مصنوعی این امر را امکان‌پذیر می‌کند. در واقع، صنعت داده‌های جایگزین بدون انسان‌ها وجود ندارد.

ایجاد، نه نابودی مشاغل

در زمانی که بیشترین هجمه‌ها به جان هوش مصنوعی افتاده و بسیاری از کارشناسان بر این باورند که با پیشرفت هر چه بیشتر این فناوری بسیاری از مشاغل از بین رفته و شمار زیادی از نیروهای کار انسانی از کار بی‌کار می‌شوند، تجارت داده‌های جایگزین نشان می‌دهد که هوش مصنوعی چگونه باعث خلق مشاغل تازه می‌شود.

باور آن آسان است که هوش مصنوعی راننده‌های کامیون، رادیولوژیست‌ها، حسابدارها، کارکنان فست‌فودی و هر نوع کار تولیدی را به طور خودکار درمی‌آورد. وب‌سایت خبری Quartz با مطالعه روی 1600 نفر از خوانندگان خود در ماه جولای گذشته اعلام کرد که 90 درصد از آنها بر این باور بودند که نیمی از مشاغلی که امروز وجود دارد طی 5 سال آینده با گسترش هوش مصنوعی از بین خواهند رفت و 91 درصد معتقدند که این مشاغل هستند که نابود می‌شوند و نه صاحبان آنها. با وجود این، در ماه‌های اخیر، حرف و حدیث‌های دیگری به گوش می‌رسد. برخی فعالان تجاری معتقدند که آینده آنگونه که تصور می‌کنیم نخواهد شد و برعکس، با حضور بیشتر هوش مصنوعی در بازار کار، مشاغل بیشتری به جای نابود شدن، خلق خواهند شد.

شماری از تحلیل‌گران این‌گونه نتیجه‌گیری کرده‌اند که تا سال 2020، هوش مصنوعی قریب 1.8 میلیون شغل را به شکل اتوماتیک و خودکار درآورده و به نوعی نیروی کار انسانی را از کار بیکار می‌کند و در عوض، 2.3 میلیون شغل دیگر خلق می‌کند که کارهای از بین رفته را هم تلافی می‌کند که سود خالص آن 500 هزار شغل می‌شود.

یک گروه مشاور دراین‌باره گزارشی را منتشر کرده مبنی بر این که 83 درصد از شرکت‌هایی که از هوش مصنوعی در تولیدات خود استفاده می‌کنند، دریافته‌اند که این فناوری باعث ایجاد مشاغل جدیدی شده است. گروه دیگری با مطالعه اتوماتیک شدن مشاغل در انگلستان بر این باور است که 800 هزار شغل که به مهارت خاصی هم نیاز ندارند، با ورود هوش مصنوعی از گردونه حذف شده‌اند، اما از سوی دیگر، 3.5 میلیون موقعیت شغلی دیگر ایجاد شده‌اند و این مشاغل جدید به طور متوسط سالیانه 13 هزار دلار بیشتر از مشاغل قبلی به کارگران می‌پردازند.

اگر کامیون‌های خودران ساخته شوند، ناخودآگاه میلیون‌ها راننده کامیون از رده خارج می‌شوند. در واقع، بعد از آن با ربات‌های هوش مصنوعی روبرو خواهیم بود که جایگزین نیروهای انسانی می‌شوند. در مطالعات دیگری که صورت گرفته، نشان می‌دهد هوش مصنوعی طی یک دهه، حدود 39 درصد از مشاغل بخش حقوقی را به طور خودکار درمی‌آورد که بیشتر آنها را هم دستیاران وکیل دادگستری یا وزرای حقوقی شامل می‌شوند.

در سال‌های اخیر، با حجم بالایی از انواع داده‌های خام مواجه هستیم. گوشی‌های هوشمندمان را با خود همه‌جا همراه داریم، حسگرهایی ابداع شده‌اند که بخش‌های مختلف مراکز صنعتی، کیفیت هوا و تعداد گام‌هایی را که برمی‌داریم هم کنترل می‌کنند.

هر چه مدت زمان بیشتری را در اینترنت آنلاین باشیم، فعالیتی که انجام می‌دهیم داده‌های بیشتری تولید می‌کند. این روزها آنلاین خرید می‌کنیم، حرف می‌زنیم، ارتباط برقرار می‌کنیم، کارهای بانکی را انجام می‌دهیم، کار می‌کنیم و حتی تلویزیون را هم از طریق کامپیوتر یا نمایشگرهای گوشی‌های هوشمند انجام می‌دهیم.

در حال حاضر، بیش از 8 میلیارد شیء متصل به اینترنت در سراسر جهان وجود دارند و پیش‌بینی می‌شود که این آمار تا سال 2020 یعنی همین دو سال آینده به 20 میلیارد برسد. همچنین انتظار می‌رود هزینه‌های جهانی روی اینترنت اشیاء تا سال 2020 سال به سال حدود 16 درصد رشد می‌کند و این دقیقا زمانی است که درآمد بازار به 1.3 تریلیون دلار خواهد رسید.

برای دسترسی به اين شماره از مجله Newsweek فایل پیوست را ملاحظه فرمائید.

مترجم: ندا اظهری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. ولی فکر میکنم مشاغلی که این فناوری ایجاد میکنه به نسبت مشاغلی که از بین میبره کمتر باشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا