سی وششمین سیمرغ بلورین موسیقی از آن کیست؟

به گزارش سیناپرس به نقل از خبرنامه دانشجویان ایران،موسیقی متن فیلم عموما به موسیقی‌ای اطلاق می‌شود که منحصراً برای یک فیلم سینمایی یا مجموعه تلویزیونی نوشته شده باشد؛ این نوع موسیقی یک گرایش مجزا در هنر موسیقی به شمار می‌آید و قدمت آن به مقطع پیدایش هنر سینما باز می‌گردد. اهمیت موسیقی متن در فیلم ها تا جایی است که به عنوان یک بازیگر فعال در فیلم شناخته می شود و در حقیقت واصف موسیقایی از موقعیت و روند یک داستان است و نقش بسزایی در تکامل هیجانات و احساسات یک اثر نمایشی بازی می‌کند. چنانکه یک موسیقی می تواند یک کار را در اوج برد و یا سکانس ها پلان ها و دیالوگ ها را بی ربط و ناموزون کند به همین خاطر هم در کنار سیمرغ های بهترین فیلم و کارگردانی و بازیگری، سیمرغ بهترین موسیقی متن فیلم نیز در جشنواره فیلم فجر اهدا می شود.

اهمیت و نقش موسیقی متن فیلم  در برجسته تر کردن اصل فیلم تاجایی است که طراحی و ساخت موسیقی همواره یکی از مهم‌ترین سیمرغ‌های جشنواره فیلم فجر به عنوان مهمترین رویداد سینمائی ایران را به خود اختصاص داده است. این سیمرغ می تواند نقطه عطفی در کارنامه هر موسیقیدان کسب کننده آن محسوب ‌شود.

«کریستف رضاعی» به عنوان یکی از موسیقیدانان مطرح و برجسته کشور و برنده سیمرغ بلورین در جشنواره فیلم فجر «یکی از نقش های موسیقی در فیلم را پوشاندن ضعف هایی که ممکن است در داستان، تصویر و یا غیره وجود داشته باشد، می داند و در خصوص اهمیت موسیقی متن در فیلم ها  معتقد است موسیقی می تواند اهمیت روایتی خیلی بیشتری داشته باشد همچنین می‌تواند به ما کمک کند وارد یک بخش تخیلی آن داستان شویم و آن موضوعی را که می بینیم راحت تر بفهمیم و بپذیریم. موسیقی یک نور دیگری به فیلم می دهد که ممکن بود همان منظور کارگردان باشد، اما با یک بعد دیگر. گویا موسیقی، بعد دیگری را در فیلم ایجاد می کند. یعنی ما را از حالت واقعیت در می آورد و به بعد سوم، چهارم یا ششم می برد.»

اکنون کمتر از یک ماه به آغاز برگزاری مهمترین رویداد سینمائی کشور یعنی جشنواره فیلم فجر باقی نمانده است جشنواره ای که در آن شاهد حضور هنرمندان و موسیقدانان مطرح کشور به عنوان آهنگساز فیلم های منتخب جشنواره خواهیم بود. 

اما اگر نگاه گذاریی داشته باشیم به برترین آثار موسیقی متن فیلم در سالهای گذشته که فیلمی را ماندگار کرده یا اثری را در خاطره سینمائی کشور برجسته سازی کرده است باید گفت «کریستف رضاعی» به عنوان برنده سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن فیلم سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر جایزه طراحی و ساخت موسیقی فیلم  «نگار» به کارگردانی «رامبد جوان » را از آن خود کرد.

در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر نیز «محمدرضا علیقلی» برای  طراحی و آهنگسازی موسیقی متن فیلم « امکان مینا» به کارگردانی «کمال تبریزی» و «دختر» به کارگردانی رضا میرکریمی برنده سیمرغ بلورین شد. باید گفت علیقلی تاکنون آهنگسازی بیش از 140 فیلم و سریال را انجام داده است که به جز سیمرغی که برای فیلم های جشنواره سی و چهارم از آن خود کرد، برای فیلم‌های «خیلی دور، خیلی نزدیک» به کارگردانی «رضا میرکریمی»، «نرگس» به کارگردانی «رخشان بنی اعتماد» و «قدمگاه» به کارگردانی «محمدمهدی عسگرپور» هم برنده سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن فیلم از جشنواره بین‌المللی فیلم فجر شده است. علیقلی با 15 بار نامزدی برای کسب سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر، رکورددار این بخش محسوب می‌شود.

با این حال «بهزاد عبدی» هم برای فیلم «مزار شریف» به کارگردانی «عبدالحسن برزیده» در سی و سومین جشنواره فیلم فجر برنده سیمرغ بلورین شد. وی در سال ۱۳۸۸ نیز  سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر را برای موسیقی فیلم «آل» به کارگردانی «بهرام بهرامیان» دریافت کرده بود.

«مجید انتظامی» از پرکارترین آهنگسازان سینمای ایران به‌شمار می‌آید که تاکنون بیش از ۸۰ موسیقی فیلم نوشته‌است و با دریافت ۴ سیمرغ بلورین برای فیلم‌های «بای سیکل ران»، «روز واقعه»،« آژانس شیشه‌ای» و «دیوانه‌ای از قفس پرید» جزو رکورداران برنده سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن فیلم  در کنار حسین علیزاده و محمدرضا علیقلی به شمار می رود.

«حسین علیزاده» از دیگر موسیقیدانان برجسته و تحسین شده موسیقی متن فیلم در کشور برای فیلم های « گبه»، «زشت و زیبا»، «آواز گنجشک‌ها» و «ملکه» برنده سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر در ادوار مختلف شده است.

«ناصر چشم آذر» نیز به عنوان یکی دیگر از آهنگسازان برجسته کشور تاکنون سه بار برنده سیمرغ بلورین برای فیلم های «چشم شیطان، هامون و خواهران غریب» شده است. «فرهاد فخرالدینی»، «کامبیز روشن روان» ، «کارن همایونفر» و «احمد پژمان» نیز از دیگر برندگان سیمرغ در این عرصه به شمار می روند. 

اکنون سی و ششمین جشنواره فیلم فجر در راه است و حال باید دید امسال آهنگسازان مطرح ادوار گذشته جشنوار فجر با چه فیلم هایی در جشنواره حضور می یابند و چه کسی به عنوان برترین آهنگساز سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن فیلم را از آن خود خواهد کرد!

طبق آنچه اعلام شده است در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر «محمدرضا علیقلی» با موسیقی متن فیلم «امپراطور جهنم» به کارگردانی «پرویز شیخ‌طادی» حضور خواهد داشت. «کارن همایونفر» با موسیقی متن فیلم‌سینمایی «اتاق تاریک» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی «سیدروح‌الله حجازی» و فیلم «به وقت شام» به کارگردانی «ابراهیم حاتمی‌کیا» و «حسین علیزاده» با موسیقی متن «سرو زیرآب» به جشنواره می آیند. 

در سالهای اخیر حبیب خزایی فر هم خود را به صف مدعیان رسانده و امسال با «لاتاری» محمدحسین مهدویان به جشنواره می آید؛ موسیقی متن «تنگه ابوغریب» به کارگردانی «بهرام توکلی» و تهیه‌کنندگی «سعید ملکان» را هم «حامد ثابت» انجام می دهد. موسیقی متن فیلم «جشن دلتنگی» به کارگردانی «پوریا آذربایجانی» را «فردین خلعتبری» و موسیقی متن فیلم «هایلایت» به کارگردانی «اصغر نعیمی» و تهیه‌کنندگی «ساسان سالور» توسط «بهزاد عبدی » در حال ساخت و اجرا است.

اگر بخواهیم غایب بزرگ امسال را نیز نام ببریم قطعا او استاد «مجید انتظامی» است. اما مشخصا در بین بزرگان موسیقی متن رقابت باید بین «حسین علیزاده»، «محمدرضا علیقلی» و «کارن همایونفر» باشد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا