نقش موثر دوپامین در کنترل درد های مزمن

 این ماده شیمیایی در فکر کردن، حافظه، تحرک و پاداش مغز نقش های مهمی ایفا می کند. مطالعه ای جدید که نتایج آن در مجله The Journal of Neuroscience به چاپ رسیده است، نشان می دهد که دوپامین می تواند در درد هایی مزمن نیز نقش داشته باشد.

محققان دانشگاه تگزاس، با بررسی ارتباط بین سیگنال های درد در مغز و نخاع مشاهده کردند که از بین بردن گروهی از سلول های حاوی دوپامین باعث کاهش درد می شود.

تد پرایس Ted Price، استادیار علوم اعصاب در دانشگاه تگزاس در باره یافته هایشان می گوید: " این یافته ها می تواند فرصت های بسیاری برای تولید داروهایی پدید آورد که درد های مزمن را درمان می کنند."

از درد مزمن با عناوین دیگری از قبیل درد سوزشی کند، درد مبهم، درد ضربان دار و درد تهوع آور نیز یاد می شود. درد مزمن پس از یک ثانیه یا بیش از آن حس گردیده و سپس به آهستگی طی چند ثانیه و گاهی حتی تا دقایقی بعد افزایش می یابد. منشأ درد مزمن می تواند نوروژنیک، نوسیسپتیو، روانی و یا ناشناخته باشد؛ همچنین این نوع از درد می تواند دوره ای، مداوم و یا حتی ترکیبی از هر دو باشد.

برخلاف درد حاد، درد مزمن معمولاً سودمند واقع نمی‌گردد و کاهش کیفیت زندگی، تقلیل توانایی های کارکردی و همچنین تضعیف سلامت روح و روان، روابط میان فردی و وضعیت مالی را در پی خواهد داشت. علاوه بر این ها، درد مزمن می تواند تغییرات اشتهاء، اختلال خواب، کند شدگی روانی–حرکتی، کج خلقی، اجتماع زدگی و همچنین افسردگی را به دنبال داشته باشد.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا