فاجعه ای در انتظار زمین است

میدان مغناطیسی زمین نقشی مهم و اساسی در حفظ و تداوم بقا در این سیاره داشته و با منحرف کردن امواج کیهانی و بادهای خورشیدی، در کنار لایه ازون نقش مهمی در جذب  امواج مضر ایفا می کند.

در طول 20 میلیون سال گذشته، میدان مغناطیسی زمین به طور متانوب بین دو قطب متغیر بوده و یا به عبارت دیگر، بین شمال و جنوب کره زمین به طور متوسط بین هر 200  تا 300 هزارسال تغییر یافته است.

یافته های دانشمندان نشان می دهد که هر زمان رویداد انتقال میدان مغناطیسی رخ داده است، نسل انسان با مشکلات متعددی رو به رو شده است. همزمان با تغییر میدان مغناطیسی قطب ها که طی فرایندی چند صد ساله اتفاق می افتد، میزان حفاظت مغناطیسی این میدان، تا ده برابر کاهش پیدا کرده و این مساله به معنی ورود امواج مضر کیهانی بیشتری به سطح زمین است که از حد عادی و مجاز، بسیار بیشتر خواهد بود.

گاهی اوقات، میدان مغناطیسی قطب ها به طور موقت به عقب برگردانده می شوند، همانطور که حدود 40 هزار سال پیش این رویداد به طور ناقص رخ داده است. به این پدیده در اصطلاح، Laschamp  گفته می شود.  با این حال، آخرین مبادله کامل میدان مغناطیسی کره زمین حدود 780 هزار سال پیش انجام شد و این موضوع نشان می دهد که در آینده شاهد بروز مشکلاتی در این رابطه خواهیم بود.

مطالعات دانشمندان نشان می دهد که اخیرا میدان مغناطیسی زمین از خود نشانه های تغییر را بروز داده است. این مساله باعث شده است که دانشمندان احتمال انتقال کامل این میدان مغناطیسی را محتمل بدانند. پژوهشگران دانشگاه لیدز اعلام کردند که وارونه شدن میدان مغناطیسی زمین احتمالا طی 2 هزار سال آینده رخ خواهد داد و ممانعت از بروز آن بسیار دشوار است.

دانشمندان همچنین به این حقیقت اشاره کرده اند که شرایط مغناطیسی قطب شما بسیار متلاطم شده و این اوضاع کاملا غیر قابل پیش بینی است.  و این فلزات مغناطیسی انرژی را از منبع زمین زمین عمیق در هسته مایع تخلیه می کنند – که به عنوان دو قطبی شناخته می شود.

دانشمندان همچنین به این نکته اشاره می کنند که قطب مغناطیسی شمالی زمین به طور ویژه ای آشفته و غیر قابل پیش بینی شده است و طی این فرایند فلزات مغناطیسی از منبع زمین در عمق هسته مایع آن حذف می شوند که این پدیده با عنوان پدیده به نام دو قطبی یا dipole شناخته می شود.

یافته های دانشمندان نشان می دهد که هر زمان رویداد انتقال میدان مغناطیسی رخ داده است، نسل انسان با مشکلات متعددی رو به رو شده است. همزمان با تغییر میدان مغناطیسی قطب ها که طی فرایندی چند صد ساله اتفاق می افتد، میزان حفاظت مغناطیسی این میدان، تا ده برابر کاهش پیدا کرده و این مساله به معنی ورود امواج مضر کیهانی بیشتری به سطح زمین است که از حد عادی و مجاز، بسیار بیشتر خواهد بود. این مساله بسیار خطرناک است زیرا اگر میزان تابش این امواج برای مدتی طولانی در یک منطقه ادامه داشته باشد، منطقه فوق خالی از سکنه و فاقد شرایط میزبانی از حیات خواهد شد.

این موضوع تنها بخشی از مشکلات پیش رو در رابطه با تغییر الگوی میدان مغناطیسی زمین است و حتی در صورت ضعیف شدن میدان مغناطیسی، شرایط ماهواره های موجود در مدار زمین به شدت آسیب دیده و بسیاری از  فناوری ارتباطات جهانی، صنعت حمل و نقل هوایی، سیستم های جی پی اس، شبکه های برق مبتنی بر زمین و دیگر زیرساخت های حیاتی، به طور مداوم آسیب خواهند دید.

در حالی که به نظر می رسد این موضوع  ممکن است چشم اندازی غم انگیز باشد اما اگر ما قادر به تشخیص زمانی که تغییر میدان مغناطیسی رخ می دهد باشیم، این اتفاق به ما فرصتی برای آماده سازی در در مواجه شدن با پدیده فوق خواهد داد. به عنوان مثال، شرکت های ماهواره ای قادر به ایجاد ماهواره های جدید و سخت افزارهایی خواهند بود که می توانند در برابر شرایط خاص و امواج شدید فضایی مقاومت کنند، علاوه بر این می توان ماهواره های موجود را با لایه های اضافی حفاظت کرده و آن ها را از تابش امواج کیهانی مصون نگهداشت.

در همین حال، مقامات و دولت ها در سراسر جهان باید برنامه ریزی ویژه ای را برای همه موارد احتمالی آغاز کنند، که شامل آموزش مردم در مورد این پدیده است.

 

ترجمه: احسان محمدحسینی

منبع: ibtimes

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا