گیاهان دارویی در حال انقراض حفاظت می‌شوند

مهندس حسین قاسمی فر کارشناس مرکز خدمات تخصصی بذر و نهال پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی در گفت‌وگو با خبرنگار سیناپرس در رابطه با فعالیت‌های این مرکز گفت: مرکز خدمات تخصصی بذر و نهال ۲ سال پیش باهدف مطالعه بر روی سازگاری برخی گیاهان در حال انقراض تأسیس شد که از آن زمان بررسی این موضوع را در گروه کشت و توسعه و گروه بیوتکنولوژی پژوهشکده در دستور کار قراردادیم.

وی بابیان اینکه برخی از این گیاهان که ارزش اقتصادی بالایی دارند بعد از سازگار شدن، وارد مرکز شده و به‌صورت انبوه به تولید نشا و بذر می‌رسند گفت: در داخل همین مجموعه حدود ۱۴۰۰۰ مترمربع فضای گلخانه‌ای و چیزی در حدود ۲ هکتار زمین فضای باز وجود دارد که تولیداتمان در این فضا انجام می‌شود.

قاسمی فر در رابطه بااهمیت فعالیت‌های این مرکز تصریح کرد: گیاهانی که ارزش اقتصادی بالایی دارند (حدود ۱۰ گونه گیاهی که ارزش دارویی دارند)، مانند آویشن باغی، گیاه سر خار گل، نعنا فلفلی، به‌لیمو، آلوئورا، گل محمدی، بومادران و … تولید می‌شوند.

وی ادامه داد: هدف ما تولید نشا در گلخانه‌هاست، به این صورت که نشا به‌صورت انبوه داخل گلخانه تولیدشده و بعدازآن به همان ۲ هکتار زمین اصلی و زمین‌های دیگری که طبق قراردادها با جهادهای استان‌های مختلف زیر نظر ما قرار می‌گیرد؛  منتقل می‌شود. کشت نشاها با توجه به گونه گیاهی و شرایط آب و هوایی هر استان انجام می‌شود. بعدازآنکه گیاه تولید شد مجدداً آن را به همین مجموعه بازمی‌گردانیم و فرآیندهایی مانند عصاره گیری و عطرمایه گیری و حتی تولید دارو بر روی آن انجام می‌شود.

کارشناس این مرکز بابیان اینکه مجموعه ما سعی دارد برخی گونه‌هایی که در حال انقراض هستند و هنوز در داخل کشور بر روی آن‌ها کار نشده را موردبررسی قرار دهد تا به امید خدا در سال‌های آینده به تولید انبوه برسند، گفت: یکی از این موارد گونه سرخدار است که ۱ گیاه در حال انقراض بوده و بسیار ارزشمند است که در حال حاضر ما داخل گلخانه بر روی آن کار می‌کنیم. ضمن اینکه یکسری پایه‌های رویشی بعضی از میوه‌ها که به‌تازگی وارد کشور شده و برای اصلاح باغات استفاده می‌شود نیز از دیگر مواردی است که بر روی آن مطالعه می‌کنیم.

وی اظهار کرد: علاوه بر این در بانک بذر این مجموعه نیز بر روی برخی بذرها که به‌صورت بذر اصلاح‌شده و بذر گیاهان دارویی، در ایران بر روی آن کار نشده، مطالعه می‌شود که ان شاالله سال آینده در این مجموعه به بهره‌برداری خواهد رسید.

قاسمی فر افزود: ضمن اینکه گونه‌های جنگلی هم وجود دارند که به خشکی و سرما مقاوم هستند و ما در کشور بسیار به آن‌ها نیاز داریم. ازاین‌رو، به‌صورت آزمایشی بر روی آن‌ها کار می‌شود و احتمال می‌رود طی ۲ سال آینده برخی گیاهان به‌ویژه آن‌هایی که به خشکی مقاوم هستند به بازار عرضه شود.

وی در رابطه با مشکلات کار این مرکز گفت: مشکلات ما بحث سازه‌های داخل مجموعه و سازه‌های گلخانه‌ای پیشرفته برای برخی از نهال‌ها به‌خصوص نهال‌های گرمسیری است که متأسفانه در دسترس مجموعه نیست. حدود ۸ ماه است که پیگیری‌ها برای ۱ مجموعه گلخانه‌ای ۱۰۰۰۰ مترمربع که به در حدی پیشرفته باشد که بتوان در آن برخی گونه‌ها مانند سرخدار، گونه هلی جنگلی مقاوم به خشکی را سازگار کرد انجام‌شده که گل‌های کشت بافت بیوتکنولوژی به گلخانه‌ها منتقل شود که در حال حاضر وجود چنین گلخانه‌ای مشکل اصلی کار ماست.

قاسمی فر خاطرنشان کرد: علاوه بر این مانند بسیاری از مناطق کشور نیز در این پژوهشکده مشکل آب وجود دارد که امیدواریم با اندیشیدن تمهیداتی این مشکل در سراسر کشور و همچنین در پژوهشکده گیاهان دارویی مرتفع شود.

 

گفت‌وگو: هانیه حقیقی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا