هزار و یک همکار مقاله نویس!

با گسترده شدن دایره تحقیقات علمی، نیاز به انجام آزمایش های بزرگتر بیش از هر زمان دیگری احساس می شود و انجام آزمایش های متعدد، به پژوهشگران زیادی نیاز دارد.

این مسأله چالش جدیدی برای انتشار مقاله های در مجله های علمی معتبر جهان ایجاد کرده است: در شرایطی که بیشتر متخصصان در یک حوزه در بین نویسندگان مقاله حضور دارند، کدام متخصصان وظیفه بررسی دقیق و تخصصی (peer review) مقاله را برعهده بگیرند؟

بری بریش (Barry Barish)، که بدلیل مشارکت در پروژه مشاهده امواج گرانشی توسط رصدخانه LIGO برنده جایزه نوبل فیزیک 2017 شد، معتقد است که روند فهرست چهار رقمی نویسندگان مقاله به سرعت درحال گسترش است. با ظهور داده های باز (open data) انتظار می رود که در آینده شاهد مقالات بیشتری با بیش از 1000 نویسنده باشیم.

اکثر مقالات با بیش از یک هزار نویسنده در علوم فیزیک تولید می شوند. به عنوان مثال، تیم تحقیقاتی آشکارساز ATLAS در مرکز سرن، در سال 2016 مقاله ای با 5 هزار نویسنده منتشر کردند.

تعداد متوسط نویسندگان مقاله های علوم فیزیکی از 9 نویسنده در 2012 به 39 نویسنده در 2016 رسیده است.

از سال 2012 تا 2016، تعداد مقالات چاپ شده در نیچر ایندکس با بیش از یک هزار نویسنده، از صفر به صد رسیده است

باید به این نکته مهم نیز توجه کرد که نوشتن مقاله برای پژوهشگران اعتبار و مسئولیت به همراه دارد. ارائه نتایج نادرست و خلاف واقع می تواند برای محققان مشکل ساز شود و به گفته بریش، با افزایش تعداد نویسندگان مقاله ها، بحث مسئولیت در برابر مطالب منتشر شده بیش از گذشته باید مورد توجه قرار بگیرد.

نمونه اخیر این مسأله را می توان در داده سازی جعلی یکی از اعضای تیم تحقیقاتی سلول های بنیادی دانشگاه کیوتو (ژاپن) به سرپرستی روفسور شینیا یاماناکا، برنده جایزه نوبل پزشکی مشاهده کرد.

بیشتر بخوانید:

دنیا با متقلبان علمی چگونه برخورد می کند؟

الزویر 26 مقاله ایرانی را حذف می کند

دانشگاه کیوتو دو روز قبل اعلام کرد که یکی از اعضای تیم تحقیقاتی پروفسور شینیا یاماناکا (Shinya Yamanaka)، برنده جایزه نوبل پزشکی 2012، در پژوهشی که سال گذشته در مجله آمریکایی Stem Cell Reports منتشر شد، از داده های جعلی (falsified data) استفاده کرده بود.

پروفسور شینیا یاماناکا و مسئولان ارشد دانشگاه کیوتو در پی انتشار این خبر با برگزاری کنفرانس خبری، رسما از بروز این خطا عذرخواهی کردند.

 

 

گزارش: معصومه سوهانی

منبع: natureindex

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. واقعا مطلب جالبی بود هیچ وقت حتی تصور هم نمیکردم اینقدر محقق کنار هم تلاش کنند تا یک مقاله تولید بشه
    ممنون

  2. من به خواندن مقاله و مقاله نویسی بسیار علاقه مندم. این مطلب به این دلیل که مقاله نویسان مختلف را معرفی می کند و به ما می گوید چند مقاله نویس داریم جالب است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا