مزدا به دنبال ساخت موتور احتراقی با آلایندگی الکتریسیته

شرکت‌های مختلفی در جهان برای از بین بردن کلیه آثار موتورهای سوختی تلاش می‌کنند. هدف اصلی این موضوع نیز کاهش آلایندگی ناشی از احتراق خودروها است ولی به نظر می‌رسد که همه شرکت‌ها به دنبال چنین امری نیستند. البته این موضوع به این معنا نیست که این شرکت‌ها فکری برای آلایندگی ندارند بلکه می‌خواهند نوع جدیدی از موتورهای احتراقی را طراحی کنند که می‌تواند آلایندگی بسیار پایینی داشته باشد.

شرکتی که این ایده را در سر دارد، شرکت مزدا است. این شرکت قرار است تا موتورهایی را ایجاد کند که عملکرد زیست‌محیطی مشابه با موتورهای الکتریکی دارند ولی این مسیر چندان ساده و آسان نیز نیستند ولی منطق این شرکت نشان می‌دهد که مسیری درست را درپیش گرفته‌اند.

نخستین نکته مدنظر مزدا را می‌توان نوع تامین الکتریسیته دانست. موتورهای الکتریکی می‌توانند از نظر آلایندگی مستقیم بسیار مناسب عمل کنند ولی بیشتر الکتریسیته آن‌ها توسط منابع سوخت فسیلی تامین می‌شود. به‌این‌ترتیب باید گفت که چنین سوخت‌هایی به معنای آلایندگی کمتر نخواهد بود.

دومین نکته نیز ساخت باتری‌های ذخیره الکتریسیته است که آلایندگی بسیار زیادی را به وجود می‌آورند. این باتری‌ها به مواد معدنی فراوانی نیاز دارند که برداشت آن‌ها موجب آسیب دیدن محیط‌زیست می‌شود. شرکت مزدا به‌صورت رسمی اعلام کرده است که قصد دارد تا بهره‌وری 27 درصدی موتورهای خود را به 57 درصد افزایش بدهد. این امر می‌تواند موجب کاهش 25 درصدی آلایندگی در زمین شود و تأثیری بزرگ بر روی محیط‌زیست داشته باشد.

البته هنوز جزئیات دقیق این پروژه مشخص نشده است و گفته می‌شود که مزدا اسکای اکتیو اکس (Skyactive X) قرار است در آینده پلتفرم آغاز عملکرد نسل جدید موتورهای این شرکت باشند.

منبع: Cnet

ترجمه: احمد محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا