ارتباط باستانی دایناسورهای آفریقا و اروپا کشف شد

فسیل های کشف شده در آفریقا متعلق به اواخر کرتاسه (Late Cretaceous) – دوره زمانی 100 تا 66 میلیون سال قبل – بسیار محدود هستند. این بدان معناست که روند تکامل دایناسورها در آفریقا یک معمای حل نشده باقی مانده است.

این مسأله، دیرینه شناسان را با سوال بی پاسخ در مورد روند تکامل دایناسورها مواجه ساخته است؛ اما دانشمندان به تازگی موفق به کشف گونه جدیدی از دایناسورها در صحرای مصر (Sahara Desert of Egypt) شده اند که می تواند این شکاف و تاریخچه گمشده دایناسورهای آفریقا را رمزگشایی کند.

گونه جدید دایناسور Mansourasaurus shahinae نامگذاری شده است؛ این گونه جدید متعلق به خانواده تیتاناسور (Titanosauria)، گروهی از ساروپودها (دایناسورهای گردن دراز گیاهخوار) است که در دوره کرتاسه می زیستند.

این گونه تازه کشف شده در اندازه ای نسبتا متوسط – به طول یک اتوبوس مدرسه – با وزنی معادل یک فیل بزرگ، گردن بسیار بلند و با پلاک های استخوانی روی سطح پوست بوده است.

بقایای فسیلی به جا مانده از این دایناسور در کاوش های صورت گرفته توسط دانشمندان دانشگاه المنصوره (Mansoura University) مصر به سرپرستی دکتر هشام سلام (Hesham Sallam) کشف شد.

به گفته تیم تحقیقاتی، این دایناسور بیش از آنکه به دایناسورهای کشف شده در جنوب آفریقا یا در جنوب آمریکا مشابهت داشته باشد، به دایناسورهای اروپا و آسیا مرتبط است.

(تصویرسازی دایناسور Mansourasaurus shahinae– تصویر: Carnegie Museum of Natural History)

دکتر اریک گورسکاک (Eric Gorscak)، دانشجوی پسادکترای دانشگاه اوهایو (آمریکا) و یکی از همکاران پروژه تحقیقاتی دانشگاه المنصوره مصر است. محور تحقیقات وی بر دایناسورهای آفریقا متمرکز است.

گورسکاگ که یکی از نویسندگان مقاله در مورد گونه تازه کشف شده دایناسور مصری است، تأکید کرد: دایناسور Mansourasaurus shahinae یک گونه کلیدی محسوب می شود؛ این یک کشف برای دیرینه شناسی مصر و قاره آفریقا بسیار حائز اهمیت است.

 وی افزود: این دایناسور یکی از معدود گونه های کشف شده مربوط به اواخر دوره کرتاسه است. همواره با یک علامت سوال بزرگ در مورد روند تکامل دایناسورها در قاره آفریقا مواجه بودیم و کشف فسیل Mansourasaurus به رمزگشایی از این مسأله کمک می کند.

نتایج این کشف در مجله Nature Ecology and Evolution منتشر شد.

 

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: eurekalert

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. سوالم اینه که مطالعاه روی دایناسور و نتایجی که در این زمینه بدست میاد چه تاثیری در زندگی ما انسانها دارد؟

  2. موضوعات تاریخی و دیرینه شناسی همیشه برای من جالب بودن
    کاش از این مطالب بیشتر قرار بدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا