جشن تولد در مریخ

سیاره مریخ همواره برای پژوهشگران حوزه علوم فضائی و نجوم به عنوان یکی از جذاب ترین و اصلی ترین حوزه های مطالعاتی محسوب شده و بشر از دیرباز به بررسی و تحقیق درمورد این سیاره سرخ پرداخته است. در دهه های اخیر و با توجه به پیشرفت های تکنولوژی و دستاوردهای فضائی انسان، این مطالعات به مرحله اعزام کاوشگر به سطح این سیاره و نمونه برداری از آن رسیده است.

مریخ نورد آپورچونیتی توانست رکوردی دست نیافتنی را به نام خود ثبت کرده و چهاردهمین سال پژوهش و بررسی در سطح مریخ را پشت سر بگذارد. این روبات مریخ نورد در تاریخ 25 ژانویه سال 2004 میلادی در مریخ آغاز به فعالیت کرده و کار خود را در منطقه موسوم به Meridiani Planum در سیاره سرخ شروع کرد. بر اساس برنامه ریزی های انجام شده، قرار بود این مریخ نورد تنها 90 روز فعالیت کند اما هنوز پس از چهارده سال در حال ارسال اطلاعات از سطح مریخ به زمین است.

سازمان فضائی ایالات متحده آمریکا چهارده سال پیش کاوشگر مریخ نورد آپورچونیتی Opportunity را به ماموریت فرستاد. در ابتدا دانشمندان تصور می کردند این کاوشگر با توجه به شرایط اقلیمی سیاره مریخ تنها قادر به پیمودن 600 متر در سطح این سیاره طی مدت زمان سه ماه باشد اما تا کنون این کاوشگر ده ها کیلومتر از سطح مریخ را پیموده و همچنان در حال پیشروی است. این مسافت به عنوان بیشترین مسافتی شناخته می شود که یک کاوشگر ساخته شده توسط بشر در خارج از سیاره زمین پیموده است . این رکورد پیش از این در اختیار ماه نورد موسوم به لنوخود 2  ساخته شده توسط شوروی سابق قرار داشت که سی و نه کیلومتر در سطح ماه حرکت کرده بود.

کاوشگر Opportunity از سال ۲۰۱۱ در لبه غربی  منطقه موسوم به دهانه ایندیور  در سطح مریخ به  کاوش پرداخته است.  البته باید خاطر نشان کرد که این کاوشگر طی دوازده سال گذشته بخشی از کارائی خود را از دست داده است اما اطلاعات ارسالی از سوی آن بسیار با ارزش و مهم محسوب می شود.

در حال حاضر آپورچونیتی در حال انجام ماموریت زمستانی خود در دره موسوم به Perseverance Valley در لبه غربی دهانه موسوم به Endeavour Crater است. یکی از مهمترین وظایف این مریخ نورد، مطالعه و تجزیه و تحلیل سطح مریخ و بررسی سنگ و خاک های سطحی مریخ با هدف جستجوی نشانه های وجود آب در این سیاره است.

در تاریخ 23 ژانویه سال جاری میلادی، آپوچونیتی آخرین نسخه نرم افزاری خود را دریافت کرده و ان را جایگزین نسخه قدیمی تر کرد. این روبات کاوشگر همچنین در تاریخ 16 ژانویه امسال نیز موفق شد فرایند تمیز کردن گرد و غبار از solar arrays  را انجام داده و هنوز پس از چهارده سال بازوی رباتیک سیار، طیف سنج یا اسپکترومتر اشعه ایکس آلفا (APXS) و تصویر بردار میکروسکوپیک آن (MI) همچنان مورد استفاده قرار می گیرند.

در اوایل ماه جاری میلادی تیم کنترل زمینی اقدام به بررسی قدرت باتری ها و انجام آزمایش the Zero Degree Heater (ZDH) در روبات مریخ نورد کهنسال کرده و مشخص شد که باتری های این کاوشگر هنوز به خوبی کار می کنند اما برخی از نشانه های قدیمی شدن در آن ها دیده می شود. آب و هوای مریخ بسیار سرد است و به نظر می رسد  که گرم شدن باتری در فرآیند شارژ آن بر عملکرد باتری تاثیر دارد.

گفتنی است مریخ نور آپورچونیتی به همراه یک کاوشگر دیگر به نام اسپریت (Spirit) به طور همزمان در سال 2004 در مریخ فرود آمدند اما اسپیریت تنها تا تاریخ 22 مارچ سال 2010 به کار خود ادامه داده و به دلیل عدم تنظیم جهت صفحات خورشیدی، قدرت الکتریکی خود را از دست داده و غیر فعال شد.

منبع: leonarddavid.com