چالش های سلامت انسان در سفر‌های میان ستاره‌ای

همان طور که ناسا کم‌کم برای نخستین ماموریت سرنشین‌دار به مریخ آماده می‌شود سوالات در باره تاثیر چنین ماموریتی بر انسان بیشتر و بیشتر می‌شود. سوالات جدید نگرانی‌هایی را در مورد قرار گرفتن انسان در معرض طیفی از ذرات پر انرژی کیهانی مطرح کرده است. مطالعات قبلی روی حیوانات نشان داد که نورن‌های مغزی نسبت به ذرات بار دار در فضا حساسیت غیر منتظره‌ای نشان می‌دهند. حالا در یک مطالعه جدید که توسط تیمی از محققان به رهبری «چارلز لیمولی» انجام شده، آنها ذراتی از یون‌های باردار اکسیژن و تیتانیوم را به مغز موش‌های تاباندند تا بفهمند در یک سفر طولانی مدت فضایی چه بر سر مغز انسان خواهد آمد.
این آزمایش نشان داد، قرار گرفتن در معرض ذرات باردار با انرژی زیاد می‌تواند آسیب های جدی به سیستم اعصاب مرکزی وارد کند که منجر به اختلالات شناختی خواهد شد. موش‌ها در این ازمایش در معرض دوزی از ذرات باردارد قرار گرفتند که یک فضا نورد در یک سفر فضایی دو ساله دریافت خواهد کرد.
پرفسور لیمولی سرپرست این مطالعه می‌گوید:« برای فضانوردانی که در یک سفر دو یا سه روزه به فضا خواهند رفت این خبر خوشحال کننده‌ای نخواهد بود. او و همکارانش دریافتند که قرار گرفتن در معرض این امواج باعث التهاب مغزی خواهد شد و روند انتقال سیگنال بین نورون‌ها را مختل خواهد کرد. تصویر برداری پزشکی نشان داد که چطور شبکه ارتباطی مغز در اثر کاهش ساختار سلول‌های مغزی که به نام دندریت شناخته می‌شوند، خراب می‌شود. علاوه بر این ها این تغییرات با کاهش کارآمدی در وظایف رفتاری همراه می‌شود که برای یادگیری و حافظه طراحی شده‌اند. پرفسور لیمولی می‌گوید:« زمان سفر به مریخ فرصت کافی را برای بروز چنین حالتی در فضانوردان را فراهم خواهد کرد.» فضانوردانی که در ایستگاه فضایی بین‌المللی کار می‌‌کنند به چنین مشکلی مواجه نمی‌شوند چون با میدان مغناطیسی زمین کماکان حضور داشته و از بمباران شدن آنها توسط ذرات پر انرژی جلوگیری می‌کند.