یک محقق ایرانی برنده چند جایزه بین المللی شد

به گزارش سیناپرس، محسن اسماعیلی به تازگی جوایز جهانی از انجمن مهندسی مواد و خوردگی، انجمن جهانی الکتروشیمی، مرکز علمی آکتامریالتا و موسسه بین المللی فلزات (مراکز علمی مستقر در آمریکا) دریافت کرده است. این جوایز برای تحقیقات او در زمینه تولید انبوه آلیاژهای فوق سبک اهدا شده است. چنین آلیاژهایی به تحولی عظیم در صنعت خودروسازی و هواپیما سازی منجر می شوند.

اسماعیلی در این باره به مهر گفت: روشِ نوین ارائه شده در تحقیق بر پایهٔ تغییرات ریز ساختاری (Microstructure) مواد در سطح نانومتری است. با کمک این روش می توان همزمان در فلزاتی که به روش ریخته گری تولید می شوند، مقاومت در برابر خوردگی و همچنین مقاومت به استرس‌های حرارتی-مکانیکی را افزود. با کمک این روش می توان از وزن خودروهای تولیدی کاست و به این ترتیب مصرف سوخت آنها نیز کاهش می یابد. در نتیجه این روند از انتشار گازهای گلخانه ای و دی اکسید کربن نیز کاسته می شود.

وی افزود: در حال حاضر مشغول همکاری با خودروسازان اروپایی از جمله ولوو، مرسدس بنز و آئودی هستم. همچنین در این اواخر مدیریت یک پروژهٔ بین الملی در زمینه آلیاژی منیزیوم با مقاومت به ویژگیهای منحصر بفرد مهندسی‌ (مقاوم به خوردگی و استرسهای مکانیکی) را برعهده داشتم.

این محقق افزود: در این تحقیق گروهی از دانشمندان سوئدی، آلمانی، اسپانیایی، انگلیسی، استرالیایی و آمریکایی نیز همکاری داشتند. بخشی از نتیجه تحقیقات این تیم علمی‌ اخیرا به شکل یک مقاله‌ ۱۰۰ صفحه‌ای در نشریه (Progress in Materials Science) به چاپ رسیده است. اسماعیلی به زودی فعالیت های تحقیقاتی خود  را در دانشگاه MIT آمریکا ادامه خواهد داد.

این محقق جوان ایرانی سال گذشته موفق به دریافت معتبرترین جایزه مهندسی‌ از آکادمی سلطنتی سوئد (Royal Swedish Academy of Sciences) شد که هر ساله معتبر ترین جایزه علمی‌ جهان (نوبل) را در زمینه شیمی، فیزیک، ادبیات و پزشکی به برجسته‌ترین دانشمندان دنیا اهدا می‌کند. این جایزه به دلیل تحقیقات در زمینهٔ آلیاژی سبک فلزی و نیمه‌فلزی به او اهدا شده بود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا