قلب کهکشان راه‌شیری شبیه سازی شد

به گزارش سیناپرس به نقل از خبرآنلاین، پژوهشگران ناسا، دانشگاه هاروارد و دانشگاه کاتولیک شیلی در پروژه‌ای مشترک، قلب کهکشان راه‌شیری را شبیه‌سازی کرده‌اند. پژوهشگران با استفاده از تصاویر فروسرخ «تلسکوپ بسیار بزرگ» (VLT) در شیلی و تصاویر پرتو ایکس رصدخانه فضایی چاندرا، حرکت اجرام سماوی به دور ابرسیاه‌چاله مرکزی کهکشان راه‌شیری و فوران‌های گاه‌گاه آن را به‌دقت شبیه‌سازی کرده‌اند.

ویدیویی که ملاحظه می‌کنید، نمایی ۳۶۰ درجه را از این منطقه نمایش می‌دهد. فیلم با حرکت به سوی «قوس-آ*» (*Sgr A) آغاز می‌شود، بزرگ‌ترین منبع رادیویی در صورت‌فلکی قوس (کمان) که از ابرسیاه‌چاله مرکزی کهکشان راه‌شیری نیرو می‌گیرد. سپس دوربین به بیرون نگاه می‌کند و با گام‌های زمانی ۵۰۰ ساله، توده‌های گاز درخشان و نقاط نورانی متعددی را در گردش به دور سیاه‌چاله مرکزی نمایش می‌دهد.

بسیاری از این نقاط نورانی درخشان درواقع ستارگانی از نوع «وولف-رایه» هستند، ستارگان فوق‌سنگین و به‌شدت درخشانی که بادهای ستاره‌ای داغ و آشکاری را به سحابی‌های اطراف خود گسیل می‌کنند. ابرهایی که به فاصله نزدیکی از سیاه‌چاله می‌رسند، کشیده می‌شوند و اجرامی که بیش‌ازاندازه به سیاه‌چاله نزدیک می‌شوند، درون آن سقوط می‌کنند و ناپدید می‌شوند.

در بخش پایانی فیلم هم شبیه‌سازی دوباره تکرار می‌شود؛ با این تفاوت که این بار، محیط دینامیک اطراف «قوس-آ*» گازهای داغی را به بیرون پرتاب می‌کند که به مواد در حال سقوط برخورد می‌کنند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا