نمایش اسرار صاعقه‌ها توسط پرتوهای کیهانی

به گزارش ایسنا، اگرچه چنین میدان‌های الکتریکی پیش از این توسط موشک‌های بررسی تغییرات جوی و بالن‌ها اندازه‌گیری شده بودند، اما روش جدید می‌تواند ابزار بهتری را برای مطمئن شدن از این که آیا پرتوهای کیهانی، خود باعث رویداد صاعقه می‌شوند، ارائه کند.

به گفته محققان دانشگاه رابود نمیخین، این تحقیق پس از مدتها نشان می‌دهد که یک رصدخانه نجومی رادیویی می‌تواند برای کاوش رعدوبرق‌ها مورد استفاده قرار بگیرد.

زمانی که ذره پرتو کیهانی پر انرژی با یک مولکول هوا برخورد می‌کند، یک واکنش زنجیره‌ای را بوجود می‌آورد که طی آن، میلیون‌ها ذره باردار الکتریکی که بیشتر الکترون هستند، به سمت زمین می‌بارند.

رصدخانه LOFAR که شامل شبکه‌ای از آنتن‌های رادیویی و آشکارساز ذرات در پنج کشور اروپایی است، امواج رادیویی را شناسایی کرد که توسط این ذرات باردار در زمان سقوط دسته‌جمعی و در نتیجه تعامل با میدان ژئومغناطیسی تابیده شده بودند.

محققان با استفاده از داده‌های LOFAR به اندازه‌گیری 762 بارش پرانرژی بین ژوئن 2011 و سپتامبر 2014 پرداختند؛ اندازه‌گیری میدان‌های مغناطیسی درون ابرها می‌تواند به حل یکی از بزرگترین پرسش‌ها در علوم جوی کمک کند.

رعدوبرق یک کانال انتقال انرژی است که به اختصار در جو باز شده و تا حدی تعادل بارهای الکتریکی را یا بین لایه‌های مختلف ابرها یا بین ابر و زمین بازیابی می‌کند؛ اما دانشمندان نتوانسته‌اند هنوز دلیل آن را درک کنند.

میدان‌های الکتریکی از نیروی زیادی برخوردارند، اما برای تبدیل هوا از یک عایق الکتریکی به یک رسانا کافی نیستند. برخی دانشمندان بر این تصورند که پرتوهای کیهانی عامل این رویداد هستند.

امید است که رصدخانه LOFAR بتواند با بررسی‌های بیشتر دریابد که آیا پرتوهای کیهانی همزمان با بروز صاعقه‌ها روی زمین می‌بارند یا خیر.

نتایج این تحقیقات در مجله Physical Review Letters منتشر شده است.