مخمرها، منشا ساخت داروهای مسکن در آینده

سیناپرس: در حال حاضر از شیره گیاه خشخاش برای تهیه انواع داروهای مسکن نظیر مرفین،  کدئین، هیدروکودون و اوکسیدون استفاده می شود. همچنین شرکت های داروسازی با استفاده از فرآیندهای خاص، شیره خشخاش (تریاک) را به این داروها تبدیل می کنند. البته از این شیره برای ساخت داروهای غیرقانونی نظیر هروئین نیز استفاده می شود. با این حال شیوه ای که توسط دانشمندان دانشگاه استنفورد طراحی شده است می تواند روند فعلی را به کلی دگرگون سازد.

این شیوه دربردارنده 17 واکنش شیمیایی است. مشکل اینجاست که باید این واکنش ها به شکلی منظم و در فاصله زمانی معین در سلول مخمر به انجام برسد. در این شیوه، ابتدا ژنهایی خاص وارد مولکول مخمر شده و به این ترتیب آنزیم هایی مشخص که هر یک از این واکنش های شیمیایی را انجام می دهند رمزگزاری می شوند. اما این آنزیم ها به تنهایی کافی نیستند و برخی از واکنشها نیازمند ساختارهای پیچیده تری هستند.

این تیم پژوهشی پیش از این توانسته بود به روشی برای تهیه مشتقات تریاک (نظیر مرفین و کدئین) از یک مولکول با نام تبایین (thebaine) دست یابد. همچنین همین تیم پژوهشی نوعی مولکول قندی ساخته بود که ماده ای که پیش نیاز تولید تبایین است را می سازد.

در حال حاضر فقط یکی از زنجیره های این سلسله واکنش ها، یعنی تبدیل ماده ایجاد شده از مولکول قندی به تبایین هنوز طراحی نشده است. در صورت طراحی موفق این واکنش، می توان یک روز مواد مسکن را از مخمرها به دست آورد و دیگر نیازی به مزارع کشت خشخاش و حتی کارخانه های عمل آوری و تبدیل تریاک به مرفین و مشتقات دیگر آن نخواهد بود.

newscientist :منبع