سرمایه گذاری جمعی روشی برای جذب استارت آپ ها

به گزارش سیناپرس به نقل از کلیک،نقطه اشتراک در انواع سرمایه‌گذاری‌های جمعی مشارکت تعداد زیادی از افراد در تامین سرمایه است. اما روش‌های متفاوت برای آن لحاظ شده و در این مطلب قصد داریم چهار روش عمده و کاربردی از سرمایه گذاری جمعی را مرور کنیم.

اهدا محور (Donation-Based)

این روش ریشه در کارهای خیر و ذهنیت نیکوکاری مردم در کل جهان دارد. در سال‌های گذشته و حتی تا امروز ساخت مدارس به صورت اهدا محور صورت پذیرفته است. کتابخانه، ساخت خانه‌هایی برای افراد بی‌سرپرست یا بد سرپرست و … نمونه‌های دیگری از این روش است. اما این روش توانسته راه خود را در فضای استارتاپی هم باز کند. بسیاری از کسب‌وکارها با ارائه خدمات بشر دوستانه در صدد جمع‌آوری سرمایه به صورت جمعی بر پایه اهدا محور هستند؛ به عنوان مثال ویکی‌پدیا به عنوان یک دانشنامه آزاد فعالیت خود را شروع کرده و تاکنون در مقاطع مختلف جهت بهبود ارائه خدمات خود با استفاده از روش اهدا محور منابع مالی مورد نیاز خود را تامین کرده است.

پاداش محور (Reward-Based)

راهکار دوم ایجاد انگیزه پاداش گرفتن بعد از به ثمر رسیدن پروژه است. در بسیاری از موارد سرمایه‌گذاران سرمایه اولیه تولید محصول یا خدمات را تامین کرده و در صورت موفقیت طرح پاداشی از سوی تولید کننده دریافت می‌کنند. در این مدل انگیزه نیکوکاری همچنان وجود دارد اما گاهی وسوسه دریافت پاداش نیز باعث می‌شود سرمایه‌گذار با علاقه‌مندی بیشتری روی طرح سرمایه‌گذاری نماید.

بدهی محور (Debt-Based)

راهکار سوم حالت بدهی محور است. در این حالت سرمایه‌گذاری انجام شده در واقع به صورت بدهکاری استارتاپ به سرمایه‌گذار محسوب شده و در صورت سوددهی استارتاپ هم سود و هم اصل پول سرمایه‌گذار به صورت زمان‌بندی شده برگشت داده می‌شود. در این روش گاهی زمان تنفس برای بدهی در نظر گرفته می‌شود. به عنوان مثال هر سرمایه‌گذار مبلغی به استارتاپ داده و بعد از یک سال شروع به دریافت سود و اصل پول می‌کند. در برخی موارد دیگه سرمایه‌گذاری انجام شده و بدون تنفس سرمایه‌گذار شروع به دریافت اصل پول خود به صورت ماهیانه می‌کند.

سهام محور (Equity-Based)

راهکار چهارم شریک کردن سرمایه‌گذار در سهم کل است. سرمایه‌گذار یا سرمایه‌گذاران به میزان آورده خود (مالی) در ازای آورده استارتاپ (دانشی و مالی) سهمی از کل شرکت تازه تاسیس را به خود اختصاص می‌دهند. در واقع در این حالت سرمایه‌گذار از کل ارزش شرکت سود خواهد برد و مالکیت بخشی از شرکت را دارا است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا