رشد درک علمی مردم در کشور

دکتر نصرت‌الله ضرغام در سومین همایش مدیریت استعدادها در هزاره سوم اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های این همایش حضور افراد صاحب نظر در حوزه استعدادیابی از کشورهای مختلف و تعامل آنها با یکدیگر است که این افراد تجربیات خود را در اختیار یکدیگر قرار می‌دهند. این مسئله خود باعث پیشتازی در حوزه‌های مختلف علمی می‌شود و پیشرفت‌هایی در سایه این همکاری دانشمندان در کشورهای مختلف رخ می‌دهد.

رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران با اشاره به موضوع دیپلماسی علمی و اهمیت آن، ادامه داد: کشورها باید دیپلماسی علمی را به سود منافع علمی گسترش دهند؛ چرا که این همکاری‌ها موفقیت‌های زیادی را برای کشورها به همراه دارد. صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور  نیز اعتقاد به گسترش این ارتباطات دارد و در این راستا نیز با مراکز علمی کشورهای مختلف تفاهمنامه‌هایی را امضا کرده است. همچنین این تعاملات کمک می‌کند تا چهره علمی ایران در خارج از کشور بهتر نشان داده شود.

وی با اشاره به راهبردهای 12 گانه صندوق و استفاده از ظرفیت‌های علمی در داخل و خارج از کشور، گفت: بنابراین در راستای تحقق اهداف صندوق برنامه‌های مختلفی اجرایی می‌شود که حمایت از رخدادهای علمی و برگزاری این همایش نیز در همین راستا است. بنابراین رشد درک علمی مردم در کشور یکی از اهداف مد نظرمان در این رویداد علمی است.

رییس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور همچنین ابراز کرد: با توجه به استعدادیابی مدیریت‌ها مخاطبان این همایش افرادی هستند که هریک در شناسایی استعدادها نقشی دارند که می‌توان به خانواده‌ها، مربیان مهدهای کودک، معلم‌ها، نویسندگان داستان‌های کودک، تولیدکنندگان اسباب بازی و اساتید روانشناسی اشاره کرد. چرا که آموزش در خانواده، مهد کودک، مدرسه و جامعه باید یکپارچه شود و سیاست گذاری‌ها به نحوی باشد تا آموزش در مهدهای کودک در ادامه آموزش در خانه باشد و این مسیر تا انتها ادامه پیدا کند.

دکتر ضرغام در ادامه بیان کرد: با این نگاه سومین دوره همایش مدیریت استعدادها در هزاره سوم برگزار شد. البته صرف برگزاری یک همایش مهم نیست بلکه مهمتر خروجی آن است که برگزاری دو دوره گذشته منجر به اقداماتی از جمله ایجاد شبکه استعدادیابی شد که افراد و گروه‌های فعال در حوزه استعدادیابی یافته‌های خود را در آن قرار می‌دهند. همچنین ایجاد سایتی برای به اشتراک گذاشتن یافته‌های علمی در این حوزه نیز از اقدامات دیگری است که می‌توان به آن اشاره کرد.

وی در بخش بعدی سخنان خود تقویت زیرساخت‌های علمی کشور و اجرایی کردن پروژه‌های تحقیقاتی تحول آفرین  را از وظایف صندوق دانست.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران درباره مردمی کردن علم نیز گفت: رشد درک علمی مردم مسئله مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد، در این صورت تفکر علمی میان مردم ایجاد می‌شود و جامعه به سمت فرهیختگی حرکت می‌کند. در این راستا نیز فعالیتی با عنوان مردمی کردن علم در صندوق آغاز شده است که 5 برنامه "مدیریت خانواده"، "نقش سرمایه انسانی در سرنوشت فرد، جامعه و کشور"، "نقش سرمایه‌های اجتماعی در سرنوشت فرد، جامعه و کشور"، "اقتصاد خانواده" و "سبک زندگی با تاکید بر کیفیت زندگی" در آن اجرایی می شود.

بر اساس اعلام روابط عمومی صندوق حمایت از پژوهشگران، سومین همایش مدیریت استعدادها در هزاره سوم دی ماه امسال توسط صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور و با همکاری دانشگاه صنعتی شریف و مرکز علوم اعصاب شفاء برگزار شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا