تاثیر تغییرات فصول بر ساعت زیستی پرندگان

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا،خبرگزاری یونایتدپرس نوشت: دانشمندان دانشگاه «ویلیام جساپ» در ایالت کالیفرنیا آمریکا برای اطلاع از تاثیرات تغییرات اقلیم بر پرندگان نغمه خوان روند آوازخوانی این مرغان را در فصل بهار در کوه های شمال ایالت کالیفرنیا بررسی کردند.
بر پایه این گزارش، دانشمندان از ضبط صوت های خودکار برای ضبط صدای پرندگان بین سال های 2009 تا 2011 بهره بردند. این ضبط صوت ها در محوطه ای به وسعت 155 هزار مایل مربع (حدود 250 هزار کیلومتر) قرار داده شد و تحلیل صداهای ضبط شده وجود هشت گونه مختلف همزمان با اوج آوازخوانی این مرغان را نشان داد. بر اساس این تحلیل، اوج آواز مرغان در زمان جفت یابی ثبت می شود.
مشاهدات در زمان بسیار کوتاهی انجام شد تا دانشمندان به نتایج دقیق در مورد پیامدهای درازمدت تغییرات اقلیم دست یابند. نتایج این تحقیق که در نشریه «کرکس آمریکایی: پرنده شناسی/ The Condor: Ornithological Applications» منتشر شد، نشان می دهد دانشمندان مستندانی پیدا کردند که الگوهای آوازخوانی و جفت یابی در مورد پرندگان مهاجر به دلیل تغییرات اقلیم به احتمال زیاد مخدوش می شود.
مایکل مک گرن یکی از محققان این طرح گفت: تغییرات اقلیم جمعیت مرغان آوازخوان، تولید مثل و رفتار آنها را در زیست بوم های کوهستانی تحت تاثیر قرار داده است. کوهستان ها به طور خاص نسبت به تغییر اقلیم حساس هستند؛ زیرا دما و میزان بارش به شیوه های پیچیده ای در این مناطق بر هم تاثیر متقابل دارند.
بر اساس این گزارش، در صورتی که پرندگان مهاجر برای یافتن جفت در زمان لازم با دشواری روبرو شوند، ممکن است خیلی زود یا خیلی دیر در مقایسه با زمان اوج یافتن دانه ها یا غذاهای مورد علاقه مجبور به بزرگ کردن جوجه هایشان شوند که همین امر بر تولید مثل و جمعیت آنها در آینده تاثیر می گذارد.
با وجود این، مک گرن معتقد است نیاز به تحقیقات بیشتر طی یک دهه آتی برای بررسی دقیق تر تاثیر تغییرات اقلیم بر روند تولید مثل مرغان آوازخوان هست.