در علوم سیاره ای، همواره با جذابيت و پیچیدگي مواجهيم

دکتر الن استوفان (Ellen Stofan) در چند مأموریت سیاره ای از جمله کاسینی، (طرح پیشنهادی) کاوشگر Titan Mare و مأموریت ماژلان در زهره مشارکت داشته است. وی در گفتگو با businessofgovernment، به سوالات مختلف در حوزه فضا و مأموریت های فضایی پاسخ داد.

چگونه به علوم سیاره ای علاقه مند شدید؟

داستان زندگی ام کمی عجیب است؛ من در ناسا بزرگ شدم. پدرم در مرکز تحقیقات گلن در کلیولند، بر روی پروژه فضاپیماهای وایکینگ و وویجر کار می کرد؛ از این رو، فضا و ناسا همواره بخشی از زندگی من را تشکیل می داد. مادرم نیز معلم علوم بود. در سن 11 سالگی و در کلاس زمین شناسی متوجه علاقه مندی ام به این حوزه شدم.

پس از پرتاب فضاپیمای وایکینگ و با شنیدن صحبت های دانشمندان این مأموریت دریافتم که می توان زمین شناسی و ناسا را با یکدیگر ترکیب کرد.

عمده فعالیت های تحقیقاتی شما مربوط به زمین، مریخ، زهره و تیتان است. دلیل این علاقه مندی چیست؟

همواره در بررسی سیاره ها و قمرهای مختلف، بدنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد زمین هستم. این کار نوعی زمین شناسی مقایسه ای است؛ آیا بررسی آتشفشان ها در منظومه شمسی می تواند به درک بهتر عملکرد آتشفشان ها بر روی زمین منجر شد؟ زهره سیاره ای پوشیده از آتشفشان است. در مریخ نیز بدنبال یافتن حیات احتمالی هستیم.

شما در پروژه کاوشگر Titan Mare، بررسی یکی از دریاچه های هیدروکربنی در تیتان را پیشنهاد کردید؛ یک فرودگر شناور که بر روی دریاچه ای عجیب در این قمر فرود می آید. اگرچه این طرح مورد پذیرش قرار نگرفت، اما آیا می توان از آن در مأموریت های دیگر استفاده کرد؟

در آینده، (کاوشگر شناوری) بر روی دریاچه تیتان حرکت خواهد کرد! بررسی دریاچه های این قمر زحل به ما کمک می کند تا درک بهتری از محدودیت های زندگی در منظومه شمسی بدست بیاوریم. در تیتان، (هیدروکربن) مایعی دارید که آب نیست و هوا بسیار سرد است. آیا این شرایط مانع از ایجاد حیات می شود؟

بجز این موضوع، تیتان یکی از بهترین گزینه ها برای بررسی فرآیند lacustrine / اقیانوس شناسی مانند تولید امواج، رابطه هوا- دریا است که همگی موضوعات بسیار جذابی هستند.

اوایل سال 2015 اعلام کردید که ظرف 20 تا 30 سال آینده به شواهدی قطعی در مورد وجود حیات خارج از زمین دست پیدا خواهیم کرد. آیا ابزارهای خاصی برای کشف حیات فرازمینی طراحی شد اند؟

بیشتر بخوانید:

همیشه این سوال اساسی ذهن من را درگیر می کند که آیا حیات فرازمینی وجود دارد؟ مکان های عالی برای میزبانی از حیات در منظومه شمسی وجود دارند. برای پاسخ دادن به این سوال باید بر سطح این سیاره ها و قمرها فرود آمده یا دست کم قادر به جمع آوری نمونه از سطح آنها باشیم.   

فکر می کنم کاوشگرهایی مانند مریخ نوردهایی Curiosity تا سال 2020 بتوانند مسیر را برای یافتن نشانه های احتمالی از حیات هموار کنند. این مریخ نورد شواهد حیرت انگیزی از مواد آلی و متان در سیاره سرخ کشف کرده است.

برنامه ارسال کاوشگر رباتیک به اروپا (قمر سیاره مشتری) در سال 2030 برای یافتن حیات احتمالی، بررسی سیارات دیگر در مناطق با قابلیت میزبانی از حیات در اطراف ستارگان، بررسی جو و قابل سکونت بودن سیارات مختلف، پروژه هایی هستند که می توانند ما را در یافتن حیات احتمالی فراتر از زمین یاری کنند.

چه توصیه ای برای علاقه مندان حوزه علوم سیاره ای دارید؟

ساده ترین توصیه این است که در ابتدا بدنبال چیزی باشید که واقعا حس هیجان و کنجکاوی شما را تحریک می کند. دوران تحصیل، سخت و طولانی است، بنابراین باید کاملا عاشق (درسی که می خوانید و) کاری که انجام می دهید، باشید. این حوزه جای کار زیادی دارد و هر روز با مسائل جذاب تر و البته پیچیده تری مواجه می شوید.

 

 

مترجم: معصومه سوهانی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا