نمره درک مطلب هوش مصنوعی علی بابا و مایکروسافت از انسان بالاتر است

به گزارش سیناپرس به نقل از کلیک،آزمون اسکواد (SQaAD) که توسط محققان دانشگاه استنفورد طراحی شده دارای تعدادی سوال است. این سوالات از مقالات ویکی پدیا استخراج شده و جواب آنها شامل بخشی از متون ویکی پدیاست. SQaAD بیش از 100 هزار سوال به همراه جوابشان داشته و بیش از 500 مقاله را در بر می گیرد.

شرکت های مایکروسافت و علی بابا روز دوشنبه به صورت جداگانه در وب سایت خود اعلام کردند که هوش مصنوعی‌شان توانستند در بخش «تطابق دقیق» آزمون درک مطلب اسکواد انسان را شکست دهند.

در قسمت نتایج برتر وب سایت مرتبط با این آزمون می توان نتایج هوش مصنوعی شرکت علی بابا و مایکروسافت را مشاهده کرد که به ترتیب نمرات 82.44 و 82.65 را به خود اختصاص داده اند. بیشترین نمره ای که انسان توانسته در این آزمون کسب کند 82.304 بوده است.

البته این نتایج برای بسیاری از کارشناسان حوزه آی تی چندان عجیب نیست، چرا که هوش مصنوعی پیش‌تر توان و پتانسیل بالای خود را به انسان اثبات کرده است، کما اینکه هوش مصنوعی گوگل که تخصصش بازی Go است، سال گذشته توانست قهرمان لیگ این بازی را شکست دهد. از دیگر مثال های برتری هوش مصنوعی نسبت به هوش بشر می توان به هوش مصنوعی AutoML اشاره کرد که توسط گوگل طراحی شده و مجهز به فناوری یادگیری ماشینی است. این سیستم هوشمند توانست کدهایی را طراحی کند که عملکرد بهتری نسبت به کدهای نوشته شده از سوی طراحان این ربات نرم‌افزاری دارد (AutoML هوش مصنوعی گوگل، خالقان خود را در زمینه برنامه‌نویسی شکست داد).

از سوی دیگر، عده ای بر این باورند که هوش مصنوعی هنوز قادر به رقابت با انسان نیست؛ کمتر از سه ماه پیش بود که محققان چینی طی مطالعه ای دریافتند سیستم های مبتنی بر هوش مصنوعی حتی توان رقابت با یک بچه 6 ساله را ندارند. در این تحقیق، هوش مصنوعی محاسبه گر AI-MATHS که پیش‌تر به سوالات آزمون ورودی دانشکده های چینی پاسخ داده بود، از نظر استانداردهای ملی ارزیابی هوش ناموفق ظاهر شد. به گفته سازندگان این هوش مصنوعی، AI-MATHS حتی نمی توانست برخی از حروف را تشخیص دهد!

به هر حال پیشی گرفتن هوش مصنوعی شرکت علی بابا و مایکروسافت در آزمون درک مطلب دانشگاه استنفورد در نوع خود بی نظیر بوده و توجه زیادی به خود جلب کرده است.

انتظار می رود روزی از این سیستم های هوشمند در بیمارستان ها به عنوان دستیار بیماران استفاده شود. جک ما (Jack Ma) بنیان‌گذار شرکت علی بابا پیش بینی کرده است که ربات های مجهز به هوش مصنوعی تا 30 سال دیگر قادرند شرکت ها را مدیریت کنند!

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا