تولد پیش از موعد با تاخیر در فراگیری مهارت گفتاری و زبانی ارتباط دارد

به گزارش سیناپرس به نقل ازایرنا، نوزاد نارس به نوزادی گفته می شود که پیش از هفته سی و هفتم بارداری به دنیا بیاید و این نوزادان معمولا وزن کمتر و اندازه کوچکتری دارند.

مکانیزم عصبی که به حس شنوایی کمک می کند، معمولا 15 هفته قبل از تولد عمل می کند که باعث می شود جنین نسبت به گفتار و زبان در حالی که هنوز در رحم مادر قرار دارد، حساس شود.
در هفته بیست و پنجم بارداری، گوش های جنین تشکیل شده اند و سیستم شنوایی مغز برای عملیاتی شدن به اندازه کافی تکامل می یابد.
نتایج مطالعه جدید که توسط محققان دانشگاه ایلینویز در آمریکا انجام شد، نشان می دهد که تولد پیش از موعد نوزاد موجب تاخیر در فراگیری گفتاری و زبانی می شود زیرا بخش هایی از مغز تکامل نیافته اند و آسیب پذیر هستند.
محققان در این مطالعه اسکن های مغزی 90 نوزاد را که پیش از موعد به دنیا آمده بودند و در فاصله زمانی میان سال های 2007 تا 2010 در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان اطفال سنت لوییز بستری بودند، تجزیه و تحلیل کردند.
نتایج این تجزیه و تحلیل ها نشان داد کودکانی که در سه ماهه سوم بارداری به دنیا می آیند، در تکامل قشر شنوایی مغز–ناحیه ای از مغز که برای شنیدن و درک صدا ضروری است– دچار تاخیراتی می شوند.
این تاخیرات بر تکامل مهارت های ارتباطی کودک در حین رشد تاثیر می گذارد.
هرچه نوزاد زودتر به دنیا آید و کوچکتر باشد، خطرات این نارسی بر سلامتی و تکامل وی از جمله مشکلات گفتاری، شنوایی و زبانی بیشتر می شود.
یافته های این مطالعه که در مجله eNeuro منتشر شد، روزی می تواند به پزشکان اجازه دهد که با غربالگری نوزادان، آنهایی را که با این مشکلات مواجه خواهند شد، شناسایی کنند تا بتوانند زودتر کمک های بیشتری به آنها ارائه دهند.