اولین واکسن جهانی آنفلوانزا وارد فاز آزمایش بالینی شد

یکی از چالش برانگیزترین مسائل در حوزه بهداشت و سلامت عمومی در سطح جهان، تولید واکسن موثر آنفلوانزا است. ویروس آنفلوانزا دائما درحال جهش است؛ به همین دلیل هر ساله سویه های جدید این واکسن به بازار عرضه می شود.

موفقیت واکسن های آنفلوانزا تولیدی بستگی به تغییرات ویروس در طول دوره تولید واکسن دارد که ممکن است چند ماه به طول بینجامد.

واکسن جهانی آنفلوانزا

واکسن جهانی آنفلوانزا، هدف بی نظیری است که دارای منافع متعددی برای مردم جهان بوده و نیاز به تزریق سالانه واکسن را از بین می برد. اگر دانشمندان بتوانند "واکسن جهانی آنفلوانزا" را با توانایی ایجاد محافظت در برابر اغلب سویه ها برای مدت طولانی تر تولید کنند، زندگی برای مردم جهان آسان تر خواهد شد.

(تصویرسازی ویروس آنفلوانزا – تصویر: Kateryna Kon)

محققان شرکت Vaccitech که یک شرکت خصوصی زیرمجموعه دانشگاه آکسفورد (انگلیس) محسوب می شود، که یک گام به دستیابی به این مهم نزدیک شده اند.

این شرکت فاز دوم آزمایش بالینی واکسن جهانی آنفلوانزا را آغاز کرده است. پتنت واکسن جهانی آنفلوانزا MVA-NP M1 با موفقیت بر روی 145 نفر مورد آزمایش قرار گرفته است. پس از کسب اطمینان از ایمنی این واکسن، فاز دوم شامل بررسی اثربخشی واکسن در برابر سویه های مختلف آنفلوانزا آغاز شد.

واکسن MVA-NP M1 متفاوت از واکسن های معمول آنفلوانزا عمل می کند. این واکسن اقدام به تقویت سلول های تی (T-cells) می کند و برای این کار، از مواد هسته پایدار ویروس استفاده می کند.

البته واکسن MVA-NP M1 تنها واکسن جهانی آنفلوانزا محسوب نمی شود؛ اما نتایج موفقیت آمیزی که تاکنون حاصل شده نشان می دهد که احتمال موفقیت این واکسن نسبت به سایر رقبا، بیشتر است.

انتظار می رود که درصورت موفقیت آمیز بودن نتایج آزمایش های بالینی، این واکسن ظرف 5 تا 7 سال آینده به بازار عرضه شود.

 

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: sciencealert

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا