پیوستن ایران به جمع 4 کشور تولید کننده هواژل

مهدی دیانی، کارشناس ارشد شیمی تجزیه و مدیر عامل شرکت دانش بنیان واکنش صنعت پارت و مجری این طرح، یکی از محصولات تولید شده این شرکت را ایروژل سیلیکای آب گریز عنوان کرد و در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری سینا گفت: ایروژل (هواژل) با نام تجاری ایرولیت، یک نوع سیلیکا ژل بی‌شکل سنتزی است که کمترین چگالی را در میان مواد جامد دارد؛ چگالی این ماده سه برابر هواست؛95 درصد این محصول از ذرات نانومتری هوا تشکیل شده است و به عنوان ابر عایق حرارتی و برودتی استفاده می شود.

وی افزود: هواژل در فرهنگ عامه مردم تحت نام‌های دیگری همچون دود منجمد، دود جامد، هوای جامد یا دود آبی نیز شناخته می‌شود؛ این ماده از یک ژل به دست می‌آید. مایع این ژل با گاز جایگزین می‌شود. در نتیجه این فرایند، ماده جامدی با مقاومت گرمایی بالا، انعطاف‌پذیری خوب و چگالی بسیار کم به وجود می آید.

وی ضریب هدایت حرارتی بسیار کم، دانسیته کم همراه با حفرات نانویی، سطح ویژه بالا، بی اثر، غیر سمی و ضد خوردگی، جاذب مواد آلی و نفتی با بازده بالا، غیر قابل احتراق، فوق آبگریز، مقاوم در برابر اشعه ماوراء بنفش را از جمله ویژگی های مهم ایرولیت برشمرد و گفت: هم اکنون این ماده در صنعت رنگ های عایق آکریلیک و اپوکسی، پرکننده در مصالح ساختمانی مانند بتن سبک و جداره های عایق، تولید پتوهای عایق سرد و گرم، جذب و واجذب مواد آلی، نفتی و آلاینده ها، بستر کاتالیست در فرایند های شیمیایی کاربرد وسیعی دارد.

وی تولید این فناوری را تنها در انحصار 5 کشور آلمان، آمریکا، ژاپن، چین و ایران عنوان کرد و به سه مزیت این محصولات نسبت به نمونه های مشابه خارجی اشاره کرد و گفت: ما برای تهیه نمونه هایمان از پیش ماده سیلیکاتی استفاده کرده ایم. این پیش ماده در ایران به وفور یافت می شود. این ماده کاملا هیدروفوب(آبگریز) است؛ تقریبا هیچکدام از نمونه های خارجی این خاصیت را ندارند.همچنین این ماده خیلی حیاتی، در شرایط  خاص محیطی تولید می شود به همین دلیل قیمت آن بسیار پایین تر از نمونه های مشابه است. کیفیت این محصول هم 95 درصد است.

تولید عایقی مقاوم در شوک های حرارتی

دیانی یکی دیگر از محصولات این شرکت را ایروبلانکت عنوان کرد و گفت: ایروبلانکت یک نوع عایق ترکیبی است و از مواد معدنی و الیاف سرامیکی همراه با ذرات سیلیکا(ایروژل) در دماهای بالا با هم ترکیب می شوند.

وی افزود: این نوع عایق به شکل پتویی یا آجری یکپارچه ساخته می شود. عایق‌های سیلیکاتی در مقابل شوک‌های حرارتی مقاوم بوده و دماهای بسیار بالا را تحمل می‌کنند و غیر قابل اشتعال هستند. محدوده دمایی این نوع عایق50تا1400 درجه سلسیوس است.

این مخترع تصریح کرد: این گونه عایق‌ها در بین عایق‌های تجاری از کمترین ضریب انتقال حرارت برخودارند بنابراین چنین عایق‌هایی به دلیل مقاومت زیاد در صنایع مختلفی مانند نیروگاه‌ها، پالایشگاه‌ها، صنعت ساختمان و سایر تاسیسات حرارتی- برودتی مورد استفاده قرار می گیرند؛ هم اکنون این محصول در پایان مراحل تحقیقات صنعتی به سر می برد.

تولید میکرو کره‌های شیشه ای و سبک

وی میکرو کره‌های شیشه‌ای تو خالی(میکروبالون یا حباب‌های شیشه ای) را یکی دیگر از محصولات تولید شده این شرکت عنوان کرد و گفت: این محصول مواد غیر فلزی معدنی فوق العاده سبک با ساختار تو خالی است. این ماده چند منظوره جدید، با کارایی بالا در  سال‌های اخیر توسعه یافته است.

وی درباره مشخصات ظاهری این نانو مواد افزود:میکرو کره‌های شیشه‌ای تو خالی پودرهای سفید کاملا سیال هستند. این مواد کوچک با داشتن حجم بزرگ، وزن سبک، ترکیب بی نظیر، اندازه قابل کنترل، دانسیته کم، ضریب هدایت حرارتی پایین، مقاومت ویژه و نسبتا بالا در برابر تنش فشاری و خواص دی الکتریکی، پراکندگی، تحرک و… از جمله مواد منحصر به فرد و پایدار کروی شکل محسوب می شوند.

دیانی اظهار کرد: این مواد همچنین عایق حرارتی و صوتی مناسب، خود روان شونده، غیر قابل جذب، مقاوم در برابر خوردگی و تابش، بدون بو، بدون رنگ و دارای عملکرد عالی هستند؛هم اکنون این محصول در مرحله پایانی فاز تحقیقاتی است.

تولید سیلیکای دود شده

وی ایروفیوم را یکی دیگر از محصولات تولید شده این شرکت عنوان کرد و درباره این محصول گفت: ایروفیوم در واقع همان سیلیکای دود شده(فیوم سیلیکا) است که در بازار ایران با نام ایروسیل شناخته می شود. این محصول متشکل از دانه های نانو سیلیس است که در یک ساختار سه بعدی به هم جوش خورده اند. این محصول از نظر ظاهری پودری سفید رنگ، شبه شفاف و کمی آبی رنگ است.

وی بیان کرد: ایروفیوم به عنوان یک عامل کنترل سیالیت در فرومولاسیون رزین‌های مایع به کار برده می شود. ایروفیوم با داشتن چگالی پایین، مساحت بالا، ساختار سه بعدی، ساختاری میکروسکوپی آمورف، واکنش پذیری پایین و خلوص بالا دارای کاربردهای وسیعی در زمینه های مختلف است؛ محصول فوق در پایان مراحل تحقیقات صنعتی است.

وی به مشکلات اجرا شدن این طرح ها اشاره کرد و گفت: هم اکنون موج حمایتی خوبی برای حمایت از شرکت های دانش بنیان در کشور صورت گرفته اما متاسفانه شیوه و روش آن نادرست است؛ اغلب مسوولان محصول (نه فرایند) را حمایت می کنند.

دیانی بیان کرد: اغلب ما محققان انتظار داریم زمینه های پیشرفت محصولات ما شناسایی و معرفی شوند و پس از اولویت بندی و ارزیابی از سوی متخصصان صنعتی و دانشگاهی، این طرح ها در قالب ارایه وام حمایت و به نتیجه برسند. مسوولان مربوطه باید زمانی که طرح‌ها به نتیجه دلخواه رسیدند، مبلغی را به عنوان پاداش به محققان در نظر بگیرند در غیر این صورت تمام پول را به صورت وام از آنها باز پس بگیرند؛ این گونه هم صنعت راهبردی کشور پیش می رود و هم حمایت‌ها صورت می گیرد. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا