افتتاح پروژه ملی ایرانوم، گامی در جهت توسعه

دکتر رضا ملک‌زاده، معاون وزیر بهداشت امروز در بیست و سومین جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی در محل دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی سخنرانی کرد و گفت: «ما بر اساس اسناد بالادستی باید تا سال ۱۴۰۴ رتبه اول منطقه در آموزش و پژوهش باشیم و دانشگاه‌های ما به رتبه زیر ۲۰۰ برسند. خوشبختانه شِمای کلی از وضعیت کشور نشان می‌دهد که ما در دو بخش سلامت و آموزش پیشرفت خوبی داشته‌ایم. در دولت یازدهم و دوازدهم تلاش‌های زیادی در این دو بخش صورت گرفته و ما توانسته‌ایم اولین موسسه ملی تحقیقات علوم پزشکی را به عنوان یک مرکز گرنت‌دهنده ایجاد کنیم.»

پیش از این نیز در نشست خبری این پروژه که هفته گذشته برگزار شد، پروفسور حسین نجم‌آبادی، رئیس مرکز تحقیقات ژنتیک دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی اعلام کرد که در پروژه ایرانوم 800 نفر از 8 نژاد ایرانی توالی‌یابی شدند.

او همچنین به راه‌اندازی مرکز ژنومیک کشوری (پروژه ایرانوم) اشاره کرد و از تلاش برای انتقال تکنولوژی بسیار جدید و پیشرفته توالی‌یابی نسل جدید (NGF) قدردانی کرد.

این تکنولوژی که در کشورهای توسعه‌یافته برای تشخیص و شناسایی بیماری‌های ژنتیک به کار می‌رود، در مرکز تحقیقات ژنتیک دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در پروژه‌های متعددی مورد استفاده قرارگرفته و برای نخستین بار در سال 2011 نشریه معتبر نیچر (Nature) نتایج آن را به چاپ رسانده است.

پروفسور نجم‌آبادی درخصوص ایجاد بانک‌های جمعیتی توضیح داد: «این پایگاه داده جمعیتی تمام تغییرات ژنوم جمعیت‌های مختلف ایرانی را با نام «ایرانوم» در نظر گرفته است و اولین کشوری هستیم که در زمینه بانک داده‌های ژنومیک آنلاین هستیم و در حال حاضر عربستان صعودی، قطر، کویت، عمان، بحرین، عمارات متحده عربی نیز در این عرصه حضور دارند که خوشبختانه توانمندی ایران نشان می‌دهدکه در سال‌های آینده می‌توانیم با حمایت متولیان سرآمد منطقه باشیم.»

از آن‌جایی که ایران در مقایسه با کشورهای اروپایی از آمار بالاتری در زمینه بیماری‌های ژنتیکی برخوردار است، موضوع توالی‌یابی نسل جدید در راستای پیشگیری، تشخیص، درمان و همچنین هزینه‌های درمانی و بهداشتی بسیار مهم و ارزشمند خواهد بود.

به گفته رئیس مرکز تحقیقات ژنتیک دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی،800 فرد سالم با سن بیشتر از 35 سال از 8 نژاد فارس، آذری، عرب ایرانی، لر، کرد، بلوچ، ترکمن و جزایر خلیج‌فارس در پروژه ایرانوم به‌منظور توالی‌یابی به کار گرفته شده‌اند و امیدواریم که با این توالی‌یابی، در تشخیص، پیشگیری و درمان بیماری‌های ژنتیکی به دستاوردهای ارزنده‌ای برسیم.

پروفسور نجم‌آبادی در مقام مقایسه توضیح داد که در گذشته تنها 10 تا 15 درصد بررسی‌های ژنتیکی به جواب می‌رسید و علت آن هم فقدان تجهیزات آزمایشگاهی و محدودیت‌های توالی‌یابی ژن بوده است، ولی با در دسترس قرار گرفتن این تجهیزات پیشرفته در مراکز تحقیقاتی، بیش از 70 درصد مراجعه‌کنندگان به جواب می‌رسند.

همچنین با درنظرگرفتن رواج ازدواج‌های فامیلی و خویشاوندی در ایران، پیشگیری از تولد نوزادان مبتلا به بیماری‌های ژنتیکی با کمک توالی‌یابی‌ها از نتایج درخشان این پروژه خواهد بود.

گفتنی است که باتوجه به نیاز طرح ملی پروژه ایرانوم به زیرساخت‌های لازم،‌ به همت نهاد‌هایی چون معاونت علمی و فناوری وزارت بهداشت و معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری به مدت هشت سال تربیت نیروی انسانی، توسعه زیرساخت‌ها، دعوت از اساتید خارجی و تربیت نیروهای داخلی در دستور کار قرار گرفته و اجرا شده است. فاز عملیاتی پروژه ایرانوم که شامل تجهیز و توسعه فضای فیزیکی و تجهیزات مناسب دانشگاه و حمایت در پرداخت هزینه مواد اولیه و تجهیزات اولیه بوده است در سال 94 به پایان رسیده و سه شنبه 26 دی‌ماه 96، با حضور وزیر بهداشت، معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و معاونت علمی و فناوری وزارت بهداشت به‌طور رسمی افتتاح و رونمایی می‌شود.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا