سامانه اسناد سیاستی حوزه علم و فناوری کشور امسال راه اندازی می شود

 دکتر سیدحبیب اله طباطبائیان با بیان اینکه یکی از گرفتاری های کشور نداشتن اطلاع درست از اسناد و مصوبات سیاستی در حوزه علم و فناوری است، گفت: در حال حاضر بیش از 17 نهاد متولی قانونگذاری در کشور وجود دارد که متاسفانه در برخی بخش ها از تعداد مصوبات و میزان اجرایی شدن آنها اطلاع دقیقی وجود ندارد.

وی افزود: به منظور رفع این نقیصه، در پژوهشکده مطالعات فناوری در حال طراحی سامانه اسناد سیاستی حوزه علم و فناوری کشور هستیم.

طباطبائیان خاطرنشان کرد: این سامانه وب سایتی است که در آن تلاش می کنیم تمام اسناد سیاستی کشور در عرصه علم وفناوری کشور را بارگذاری کنیم و به دنبال روش هایی هستیم که تمام سازمان ها و مراکزی که مصوبه ای از مراجع قانونی تهیه می کنند در این سامانه ثبت کنند.

وی از تلاش پژوهشکده مطالعات فناوری برای راه اندازی این سامانه تا پایان سال جاری خبر داد و گفت: در این زمینه نیاز به همکاری دیگر دستگاه ها و سازمان های درگیر حوزه علم و فناوری کشور داریم که اطلاعات خود را در این سامانه بارگذاری کنند.

رئیس پژوهشکده مطالعات فناوری تاکید کرد: با راه اندازی این سامانه اطلاعات به روز از وضعیت سیاست های علم و فناوری کشور در دست خواهیم داشت و اطلاع می یابیم که چه اسنادی مصوب شده، کدام اسناد در حال تهیه است و چه اسنادی از رده خارج شده اند.

وی افزود: همچنین با این سامانه فضای سیاستگذاری کشور شفاف شده و زمینه برنامه ریزی در حوزه علم و فناوری کشور مساعد می شود که در برنامه ریزی های آینده نیز موثر خواهد بود.

**تدوین کتاب راهنمای علم و فناوری ایران

وی همچنین نیاز کشور به تهیه گزارش های متعدد در زمینه علم و فناوری را مورد تاکید قرار داد و گفت: به عنوان مثال به یک دایرة المعارف چه کسی به چه کسی (Who’s who) که در بسیاری از کشورها مرسوم است نیاز داریم و برای نمونه، در کشورهای چین و روسیه کتابی وجود دارد که در آن تمامی مراکز علمی و پژوهشی سیاستگذار به همراه نشانی، شماره تلفن، اسامی مسئولان، شرح وظایف و مهمترین برنامه هایشان معرفی شده است.

وی افزود: کشور ما هم به کتابی تحت عنوان راهنمای علم و فناوری ایران نیاز دارد تا در آن به مهم ترین برنامه های توسعه علمی و فنی ایران، نقشه جامع علمی کشور، برنامه توسعه هوافضا و نانوفناوری اشاره شود.

به گفته طباطبائیان، در همین زمینه با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مذاکراتی صورت گرفته است تا نسخه اولیه این کتاب راهنما تدوین شود و البته شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز به عنوان نهاد فرابخشی می تواند باعث تقویت این جریان شود.

رئیس پژوهشکده مطالعات فناوری خاطرنشان کرد: همچنین می توان به صورت موردی مهم ترین بازیگران علم و فناوری کشور مانند شورای عالی انقلاب فرهنگی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارتخانه های علوم و بهداشت را از بدو تاسیس تا کنون در قالبی کتاب هایی معرفی کرد به طوریکه بتوان به سوالاتی از قبیل چرایی راه اندازی این نهادها و وضعیت فعلی و عملکردشان پاسخ داد.

وی ادامه داد: متاسفانه تاکنون با رویکرد تحلیلی- تاریخی بازیگران عرصه علم و فناوری کشور معرفی نشده اند به عنوان مثال با این رویکرد می توان تشریح کرد که در طول بیش از 30 بعد از انقلاب اسلامی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری فعلی که قبلا وزارت فرهنگ و آموزش عالی بود، دچار چه تحولاتی شده است که این تغییر نام رخ داد و یا اینکه در خصوص نقشه جامع علمی کشور چه شد که مقام معظم رهبری این ایده را مطرح کردند و بعد از آن چه اتفاقاتی رخ داد که در حال حاضر به نسخه مصوب رسیده ایم و پس از ابلاغ نقشه جامع علمی کشور چه عملکرد داشته است.

 به گزارش دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی،طباطبائیان تصریح کرد: این مجموعه اقدامات باعث می شود که مدیران و کارشناسان از تصمیم اشتباه در آینده جلوگیری کنند و اقدامات خوب گذشته فراموش نشود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا