عطارد گریزپا با میدان مغناطیسی چهار میلیارد ساله

به گزارش ایرنا از ساینس دیلی، فضاپیمای مسنجر چهار سال پیش به دور سیاره عطارد می چرخید و هفته گذشته به این سیاره برخورد کرد.اکنون اطلاعات جدید ناشی از این فضاپیما نشان می دهد که میدان مغناطیسی عطارد تقریبا چهار میلیارد ساله است.این کشف به دانشمندان کمک می کند که اطلاعاتی در مورد سابقه عطارد نزدیک ترین سیاره به خورشید بدست آورند؛ سیاره ای که دانشمندان تا قبل از ماموریت فضاپیمای مسنجر اطلاعات کمی در مورد آن می دانستند.

کاوشگر مسنجر از سال 2011 به دور سیاره عطارد چرخیده و اطلاعات با ارزشی را برای دانشمندان ارسال کرده است.مطالعه ای که میدان مغناطیسی عطارد را بررسی کرده است در Science Express منتشر شده است.

محققان با استفاده از اطلاعات ناشی از مسنجر در پاییز سال 2014 و اوایل 2015 زمانی که این کاوشگر در نزدیکی سطح عطارد پرواز می کرد موفق به اندازه گیری سن میدان مغناطیسی این سیاره شدند.

دانشمندان از مدت ها پیش می دانستند که عطارد دارای یک میدان مغناطیسی شبیه زمین اما بسیار ضعیف تر است.زمانی که مسنجر در نزدیکی عطارد پرواز می کرد اطلاعاتی را در مورد خاصیت مغناطیسی سنگ ها در سطح عطارد جمع کرد.
این اطلاعات نشان داد که میدان مغناطیسی عطارد بسیار قدیمی و دستکم 3.7 تا 3.9 ساله است.این اطلاعات همچنین نشان داد که خود این سیاره نیز تقریبا همزمان با پیدایش زمین در بیش از 4.5 میلیارد سال پیش به وجود آمده است.

براساس منابع تیر یا عطارد کوچک ترین و نزدیک ترین سیاره به خورشید در منظومه خورشیدی است. سطح رو به خورشیدِ سیاره تیر، به دلیل نزدیکی به خورشید، بسیار داغ است. رویه پشت به خورشید تیر نیز بسیار سرد است.سیاره تیر ماه نداردو کوچک ترین سیاره منظومه خورشیدی است و همان گونه که یک رخ از کره ماه همیشه رو به زمین است، یک رخ از تیر نیز به حالتی ابدی رو به خورشید و رخ دیگر آن پشت به خورشید است. با وجود اندازهٔ کوچک، سیاره تیر از میدان مغناطیسی نیرومندی برخوردار است.
تیر تندروترین سیاره منظومه خورشیدی است که با سرعتی حدود ۴۸ کیلومتر بر ثانیه، هر ۸۸ روز یک بار خورشید را دور می زند. از این رو سیاره ای گریزپاست که دیدنش آسان نیست و به همین دلیل است که شاید، ایرانیان باستان آنرا «تیر» نامیده و در یونان «مرکوری» یا «پیک خدایان» لقبش داده بودند.