موج جدید گرمایش زمین ؛ ارمغان ال نینو

دانشمندان هواشناسی استرالیا طی گزارشی تایید کردند که یک رویداد ال نینوی بزرگ ، درجه حرارت جهانی را بالا برده و منجر به کاهش بارندگی می شود که در این میان ضربه اصلی به جنوب شرق آسیا و استرالیا وارد خواهد شد .

ال ‌نینو (El Nino) یکی از چرخه‌ های مشهور آب و هوایی جهان بوده که هر 2 تا 7 سال یک ‌بار باعث ایجاد ناهنجاری‌ های بزرگی در آب و هوای سراسر زمین می‌ شود . از جمله این ناهنجاری‌ها می‌ توان به سیلاب‌ های ناگهانی ، خشک ‌سالی ، قحطی و اپیدمی اشاره کرد .

قابل ذکر است ، مطبوعات و رسانه های استرالیایی اعلام کردند که دفتر هواشناسی استرالیا خبر از وقوع حتمی آخرین دور ال نینو داده است . در واقع ال نینو دوره هوای گرم از یک سیستم آب و هوایی بزرگ بوده که در جنوب اقیانوس آرام رخ می دهد چرا که بر خلاف قاعده برای مدت طولانی گرم یا سرد بوده است .

به بیان ساده تر ، ال ‌نینو یک گردش اتمسفری ، در صفحه ‌ای عمود بر استوا است که با صعود هوا در غرب اقیانوس آرام استوایی و نزول هوا در شرق اقیانوس آرام استوایی شکل می‌ گیرد و همراه با آن بادهای سطحی شرقی و بادهای غربی فوقانی به موازات استوا در سطح وسیعی از حوضه اقیانوس آرام استوایی ایجاد می ‌شود . این مساله به این معنا است که آب های گرم اقیانوس آرام از غرب اقیانوس به سمت شرق آن گسترش پیدا کرده و باران را با خود به آن سمت می برد . این موضوع باعث خشکسالی های گسترده ای در غرب اقیانوس آرام و بارندگی در شرق این اقیانوس می شود .

در همین زمینه دکتر آگوس سانتوسو (Agus Santoso) سازنده و طراح مدل های حرکتی  ال نینو از دانشگاه نیو ساوت ولز (University of New South Wales) استرالیا در یک مصاحبه مطبوعاتی در این رابطه می گوید : " شما می توانید با دیدن گرما در شرق اقیانوس آرام یک رویداد ال نینوی کلاسیک (classic El Nino) را مشاهده کنید . "

او در ادامه متذکر می شود که اگر شرایط و وضعیت ال نینو ادامه پیدا کند ، این پدید در طول فصل زمستان افزایش پیدا کرده و در فصل تابستان به اوج خود می رسد که در حقیقت یک ال نینوی بزرگ خواهد بود . ایجاد گرمای غیر معمول در اقیانوس آرام شرقی در اوایل سال یک پدیده بسیار نادر و کمیاب محسوب می شود . به طور معمول ال نینو در آغاز ماه جولای (تیرماه) و یا پس از آن رخ می دهد .  

ال نینو با بالا رفتن گرمای اقیانوس آرام ، باعث افزایش دمای زمین شده که کمتر قابل جذب از سوی اتمسفر است . درجه حرارت جهانی به طور معمول با یک یا دو دهم درجه سانتیگراد افزایش پیدا می کند .

قابل توجه است که این رویدا باعث ایجاد وضعیت آب و هوایی خطرناک و فاجعه آمیز در شرق و جنوب استرالیا می شود ، در نتیجه آن خشکسالی سنگین ایجاد شده ، محصولات کشاورزی کاهش پیدا کرده و فصل آتش سوزی طولانی تر و شدیدتر خواهد شد .

بخش های جزیره کوئینزلند (Inland Queensland) ، غرب ویکتوریا و شمال مرکزی نیوساوت ولز (New South Wales) در حال حاضر بیش از سی ماه است که دچار کمبود بارندگی شده اند و به نظر می رسد این مساله بسیار جدی است .

منبع
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا