پاسخ به ابهام در سلامت نوزادان حاصل از باروری مصنوعی

امروزه موضوعات بسیار بحث‌برانگیزی برای تکنولوژی­‌های تولیدمثل که به ART معروف هستند و ناهنجاری­‌های مادرزادی در نوزادان (MCM) در مقایسه با نوزادان حاصل از حاملگی طبیعی یا اصطلاحا  NCوجود دارد. در تکنولوژی­‌های کمک باروری، حاملگی­‌های چندتایی یا متعدد در مقایسه با حاملگی طبیعی، بسیار بیشتر رخ می­‌دهد و بنا بر برخی نظرات کارشناسی، خطر ناهنجاری­‌های مادرزادی نیز در این حاملگی­‌ها بیشتر از حاملگی­‌های فردی است.

در مطالعات صورت گرفته قبلی، نتایج متفاوت و گاه متناقضی در این رابطه به‌دست‌آمده است ولذا، برای تبیین بیشتر این موضوع، گروهی از محققین کشورمان از انستیتوی ایرانی تحقیقات علوم سلامت، مرکز منابع زیستی ایران، پژوهشگاه رویان، دانشگاه علوم پزشکی فسا و دانشگاه علم و فرهنگ تهران مطالعه‌ای را انجام داده‌اند که در آن میزان حضور ناهنجاری­‌های مادرزادی (MCM) در نوزادان ART انفرادی بررسی‌شده و با نتایج مربوط به نوزادان NC مقایسه شده است.

در تکنولوژی­‌های کمک باروری، حاملگی­‌های چندتایی یا متعدد در مقایسه با حاملگی طبیعی، بسیار بیشتر رخ می­‌دهد و بنا بر برخی نظرات کارشناسی، خطر ناهنجاری­‌های مادرزادی نیز در این حاملگی­‌ها بیشتر از حاملگی­‌های فردی است.

در این مطالعه، ناهنجاری­‌های مادرزادی در 820 تولد تکی یا انفرادی از ژانویه 2012 تا دسامبر 2014 بررسی شدند. اطلاعات کودکان از طريق مرکز تحقیقات بهداشت و درمان کودکان جمع‌آوری گردید.

محققین پس از به دست آوردن اطلاعات جمعیت­‌شناختی، معیارهای جنس نوزاد، سن مادر، فناوری کمک بارداری، سابقه تولد و سقط جنین در مادر، نوع زایمان و سوابق کامل بیماری را موردبررسی قرار دادند. سپس نوزادان مدنظر دو مرتبه در مرکز تحقیقات بهداشت و درمان کودکان مورد آزمایش قرار گرفتند.

محققین پس از بررسی نتایج، مشاهده کردند که 29 نفر از نوزادان NC (حدود 4 درصد آن‌ها) و 14 نفر از نوزادان  ART (حدود 8 درصد آن‌ها) دارای ناهنجاری مادرزادی بودند. این یافته بدان معنی است که تعداد اختلالات مادرزادی در نوزادان ART دو برابر بیشتر از نوزادان NC بوده است.

بیشتر بخوانید:

بااین‌حال در این مطالعه، اکثریت نوزادان یعنی حدود 95 درصد آن‌ها، وضعیتی طبیعی داشتند اما بر اساس مشاهدات، حدود 5 درصد از نوزادان ART حداقل حامل یک ناهنجاری مادرزادی عمده بودند.

همچنین پژوهشگران، در مورد خطر ابتلا به ناهنجاری­‌های مادرزادی بین دو گروه نوزاد حاصل از تکنولوژی‌های میکرواینجکشن (ICSI) و IVF تفاوت هایی مشاهده کردند. در این مقایسه، در نوزادان حاصل از تکنولوژی IVF بیشتر ناهنجاری مادرزادی مشاهده شد، هرچند این تفاوت ممکن است معنی دار به نظر نیاید.

در این رابطه، منصوره فرهنگ نیا، یکی از محققین این پروژه و نویسنده مسئول مقاله آن در گفتگوی اختصاصی با سیناپرس گفت: اختلالاتی که ما بین کودکان مشاهده کردیم معمولاً بیماری­‌هایی هستند که با جراحی قابل درمان و برطرف شدن هستند. از بین این تعداد نمونه فقط یک مورد سندرم داون مشاهده شد. بین دو تکنیک ICSI و IVF نیز تفاوت وجود دارد و طبق مطالعاتی که انجام شده میزان بروز ناهنجاری در تکنیک IVF کمتر است. با توجه به عدد به دست آمده که میزان پایینی است و همین طور تمایل بالای افراد به داشتن فرزند، معمولاً افراد از این میزان درصد هم چشم­‌پوشی می­‌کنند و ترجیح می­‌دهند از این تکنیک‌­ها استفاده کنند و صاحب فرزند شوند. با این حال قبل از استفاده از این روش­‌ها به خود والدین اطلاعات لازم داده می­‌شود و حتی در بارداری طبیعی نیز تست­‌های غربالگری انجام می­‌شود و در صورت وجود اختلال به والدین اطلاع داده می­‌شود که آن‌ها می‌­توانند به صورت قانونی جنین را سقط کنند.

این محقق و همکارانش معتقدند بیماری­‌های مادرزادی قلبی، دیسپلازی رشد لگن  (DDH)، اختلالات سیستم تناسلی و ناهنجاری‌­های کشاله ران، بیشترین گزارش­‌های مربوط به ناهنجاری‌­های عمده در نوزادان ART تکی بوده‌اند. همچنین در این پژوهش ناهنجاری­‌های دستگاه گوارش و غدد درون‌­ریز نیز در نوزادان ART مشاهده شد».

این محققین اظهار میکنند: بنابر این نتایج حاصله از این پژوهش، ما توصیه می‌­کنیم که نوزادان ART باید با توجه به سیستم‌­های بدنی خاص خود تحت معاینه دقیق‌­تر قرار گیرند تا از وجود یا عدم وجود بیماری‌های مادرزادی در آن‌ها اطمینان حاصل شود.

فرهنگ نیا در خصوص تاثیر سن مادر در بروز چنین ناهنجاری های به خبرنگار سیناپرس گفت: همانند افراد عادی، در تکنیک­‌های کمک باروری نیز در سنین بالا (بالای 35 سال) خطر بروز ناهنجاری بیشتر است. ممکن است این اختلالی که مشاهده می­‌شود به علت سن بالای مادر باشد چون این افراد دیرتر از کسانی با قدرت باروری طبیعی صاحب فرزند می‌­شوند؛ به این علت که معمولا ابتدا چندین سال صبر می­‌کنند و بعد از این که به صورت طبیعی صاحب فرزند نشدند از این تکنیک­‌ها استفاده می­‌کنند. در پژوهشی که ما انجام دادیم افراد زیر 35 سال و بالای 35 سال را بررسی کردیم (هم دارای قدرت باروری طبیعی و هم باروری به کمک تکنیک‌­های موجود) اما افراد زیر 20 سال را بررسی نکردیم که آیا خطر بروز ناهنجاری به کمک روش­های تولید مثل در این افراد هم بیشتر از حاملگی‌­های طبیعی است یا خیر.

این محقق در پاسخ به این سوال که آیا روشی با خطر کمتر و فواید بهتر نسبت به این دو روش در حال حاضر در دسترس است، گفت: روش و تکنیکی با خطر کمتر نسبت به این دو تکنیک در حال حاضر در ایران وجود ندارد و در دنیا کارهایی مانند تعیین رنگ چشم و تعیین جنسیت هم با کمک همین دو تکنیک انجام می‌­شود. حتی برای والدینی هم که به صورت طبیعی می­‌توانند بارور ­شوند، در صورت تمایل به داشتن فرزندی با صفات خاص، این تکنیک استفاده می­‌شود. البته قبلا تکنیکی تحت عنوان IUI نیز وجود داشته، ولی چون تهاجمی بوده حذف شده و امروزه فقط دو تکنیک ICSI و IVF مورد استفاده قرار می­‌گیرند.

گفتنی است نتایج این پژوهش مرتبط با سلامت نسل‌ها، به زبان انگلیسی در نشریه International Journal of Fertility & Sterility (مجله بین‌المللی باروری و ناباروری) وابسته به پژوهشکده رویان جهاد دانشگاهی منتشر شده است.

 

گزارش و گفتگو: محمدرضا دلفیه

منبع: International Journal of Fertility & Sterility

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا