اختراع دستگاه تنظیم امواج مغزی توسط زوج کرجی

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا، جلیل قلی زاده سلطانی و همسرش حمیده خلیل پور روز چهارشنبه دعوت خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) مرکز البرز را پذیرفته و با حضور در ایرنا به معرفی اختراع پرکاربرد خود که اکنون پس از ثبت در کشور در حال ثبت در اختراعات جهانی است، پرداختند.

تمام رفتارهای انسان برخاسته از فعالیت‌های مغزی او است، مغز انسان شبیه به یک رادیوی معمولی عمل می‌کند، دقیقا مانند رادیو، گیرنده امواج رادیویی است و می‌تواند روی طول موج‌های مختلف تنظیم شود.
با اثرگذاری بر روی امواج مغزی می توان در زمینه بالابردن دقت، توجه و تمرکز فکر به ویژه هنگام مطالعه، تنظیم روند طبیعی خواب، مراقبت از امواج زیان آور و ایجاد آرامش گام های اساسی برداشت که این زوج کرجی با اختراع خود به این مهم دست یافته اند.
دستگاه 'BWR' دستگاهی برای تنظیم امواج مغزی است که ازسوی زوج مخترع کرجی به عنوان اختراع به ثبت رسیده و می رود تا با ثبت جهانی برگ زرین دیگری را از افتخارات تلاشگران عرصه علمی ایران اسلامی درسطح جهانی به اثبات برساند. بالا بردن دقت، توجه و تمرکز فکر( مخصوص مطالعه و کارهایی که نیاز به دقت بالا دارند)، تنظیم روند طبیعی خواب ، مراقبت از امواج زیان آور(وای فای ، الکترومغناطیس) و ایجاد آرامش تنها بخشی از مزیت ها و کاربردهای دستگاه تنظیم دقیق امواج ارتعاشی مغز به شمارمی رود که زوج مخترع کرجی موفق به ساخت آن شده اند.
این مخترع کرجی دستگاه تحریک مغناطیسی مغز (TMS) را که شاید برخی آن را مشابه این دستگاه بدانند با دستگاه اختراعی خود کاملا متفاوت می داند و می گوید دستگاه اختراعی بر روی فرکانس های خاصی کار می کند و ولتاژ فرکانس آن پایین است، عدم عملکرد کانونی ، کم و زیاد کردن دامنه موجی خاص، روی موج خاص کار کردن، قرار گرفتن کویل ها در فاصله دور از سر (تا دومتر)، دارای شدت میدان فوق العاده کم (حداکثر 149.6 میکروتسلا ) از دیگر وجوه تمایز دستگاه (BWR) با دستگاه (TMS) است.
وی افزود: پنج موج اصلی دلتا، تتا، آلفا، بتا و گاما است که از مغز ساطع می شود، هر بار یکی از این امواج کار خود را به درستی انجام ندهد این دستگاه این امواج را به روال عادی و طبیعی خودشان برمی گردانند.
ایجاد تمرکز و دقت در دانش آموزان و دانشجویان، جلوگیری از خواب آلودگی در رانندگان و کاهش استرس و افزایش تمرکز از کابری هایی بود که این مخترع در خصوص این دستگاه به آنها اشاره کرد.
وی ادامه داد: اکنون اختلالات عصبی نیاز به داروهایی دارد که از کشورهای اروپایی و آمریکایی وارد می شود و تولید انبوه این دستگاه باعث جلوگیری از خروج مقادیر زیادی ارز از کشور خواهد شد.
قلی زاده سلطانی تاکید کرد: استفاده از این دستگاه پیچیده نیست، اگر شخص در شعاع یکی متری این دستگاه قرار داشته باشد، دستگاه امواج مغزی او را متناسب می کند.
اینکه طراحی و دانش این محصول توسط محققان کرجی انجام شده و می تواند زمینه دیگری از بالندگی را برای کشور فراهم کند از دیگر موضوعاتی بود که زوج مخترع کرجی به آن پرداختند.
حمیده خلیل پور همسر این مخترع که همواره در کنارش بوده و در بیشتر فعالیت ها حضور داشت است، علاوه بر داشتن مدرک کارشناسی زیست شناسی سلولی ملکولی(میکروبیولوژی)، در رشته روانشناسی تحصیلات عالیه داشته و بسیاری از مشکلات امروزی را دراین زمینه نداشتن دقت، توجه و تمرکزدرکودکان بیش فعال می داند که توسط دارو به صورت دائم حل شدنی نیست، بلکه به کمک امواج تنظیمی از دستگاه اختراع شده قابل رفع است.
وی خاطرنشان کرد: امروز طول موجی به واسطه این دستگاه کشف شده که بر روی سر درد اثر مثبت دارد و درمان آن را به همراه می آورد.
وی گفت: این دستگاه هشت کار را انجام می دهد که قابل تنظیم است، بطورمثال افراد بدلیل نداشتن آرامش به دنبال اعتیاد می روند که این دستگاه با غالب کردن موج آلفا می تواند پیشگیری لازم در این زمینه را انجام دهد.
قلی زاده سلطانی مخترع کرجی که با اطمینان از یافته علمی خود سخن می گفت، یادآور شد که معاونت پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی البرز و همچنین عضو هیات علمی دانشگاه تهران همواره حامی این اختراع بوده اند که بسیاری از آزمایشات را برنامه ریزی و اجرا کرده اند.
وی ادامه داد: بر اساس پژوهش های اخیر و همراهی محققان دیگر قرار است تا شعاع اثر گذاری دستگاه تا سه متر افزایش یابد بطوریکه شاید درآینده ای نزدیک از دستگاه مذکور برای کلاس های درسی مدارس و دانشگاهها استفاده شود.
امواج وای فای که امروزه خود به مخاطره ای محصول گسترش تکنولوژی تبدیل شده و یون های مغزی را برهم می ریزد و آرامش را از فرد سلب می کند با این دستگاه تبادل یونی در مغز برقرارمی سازد.
اختلالات خواب، رفع اضطراب از دیگر کارکردهای این دستگاه است بطوریکه برای رانندگان که دچار خواب آلودگی به هنگام رانندگی می شوند نیز می توان ازا ین دستگاه بهره برد.
وی با اشاره به اینکه اقدام جهت ثبت جهانی دستگاه (BWR) تا دو هفته آینده انجام خواهد شد، گفت: اطمینان داریم با ثبت جهانی مشکل کپی افراد و کشورهای دیگر از این اختراع نیز برطرف می شود.
اما مخترع کرجی در ادامه با قدردانی از همکاری ها از جمله دانشگاه ها برای ثبت اختراع خود طولانی بودن پروسه های اداری را دراین زمینه مشکل مهمی خواند و افزود: پاسخی که درعرض یک ماه گرفته می شد سه ماه زمان می برد و این مساله نیز باید حل شود تا محققان در پروسه بوروکراسی زمان مفید خود را از دست ندهند.
وی ادامه داد: تاکنون یک میلیارد تومان هزینه برای اختراع این دستگاه هزینه شده و با کاهش هزینه های تولید آن درصدد آن هستم تا قیمت تمام شده را برای مصرف کننده کاهش دهیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا