تشخیص تومور سرطانی در ریه با تصویربرداری مولکولی

به گزارش سیناپرس یه نقل از ایرنا، استئوسارکوما مجموعه‌ای از نشانگرهای مولکولی منحصربه فرد از جمله گیرنده اسیدفولیک آلفا را تولید می‌کند. در این تحقیقات محققان از یک عامل کنتراست نزدیک به مادون قرمز موسوم به OTL38 استفاده کردند که با متازتاز ریه پیوند برقرار کرده و نور فلوروسنت گسیل می‌کند.

محققان با استفاده از این عامل کنتراست امکان شناسایی یک تومور و یک متازتاز کوچکتر از 5 میلیمتر را که در تصویربرداری پیش از جراحی از دید پزشکان مخفی مانده بود، فراهم کردند.
عامل کنتراست مورد استفاده به طور ایمن به بدن بیمار تزریق شد و هیچ‌گونه مسمومیتی مشاهده نشد. با استفاده از این تکنیک هر دو تومور با موفقیت برداشته شدند.
به اعتقاد محققان این تکنیک موجب افزایش توانایی جراحان در اجرای روش‌های آنکولوژیک از جمله تشخیص موقعیت تومور و ارزیابی ابعاد آن می‌شود.
محققان در این آزمایش توانستند ناهمگونی فضایی جذب رنگ و اسید فولیک را مورد بررسی قرار دهند و نشان دهند با وجود این که الگوی جذب رنگ پیچیده است، این پیچیدگی الگوها ناشی از توزیع پاتولوژی زیرین بوده است و در نتیجه توانستند حدود تومور را با استفاده از برچسب‌های مولکولی مشخص کنند.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه SPIE منتشر شده است.