نخستین سامانه ماهواره‌ای ناوبری انسانی برای هدایت گردشگران

به گزارش ایسنا، این دستگاه جدید به سالمندان برای رفتن به خانه کمک کرده، آتش‌نشان‌ها را در میان ساختمان‌های در حال آتش‌سوزی هدایت می‌کند و به جهت‌یابی توریست‌ها در شهرهای ناآشنا نیز کمک خواهد کرد.مکس فایفر از دانشگاه هانوفر، بر این باور است که ابداع آن‌ها به توریست‌ها کمک می‌کند بدون نیاز به چشم برداشتن از مناطق دیدنی، در شهرها گردش کنند.

در این دستگاه، یک پالس الکتریکی برای تحریک ماهیچه خیاطه (سارتوریوس) مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ این ماهیچه از داخل زانو تا بالای ران کشیده شده و بلندترین عضله بدن است.

این عضله در زمان انقباض، پا را به سمت بیرون بدن می‌کشد و بسته به پای هدف، فرد را به سمت چپ یا راست برمی‌گرداند. این انقباض در زمان حرکت رو به بالا صورت گرفته و مانند کششی ملایم در یک جهت احساس می‌شود.

دستگاه جدید روی دانشجویانی که از آن برای گردش در یک پارک استفاده کردند، با موفقیت عمل کرد و طی آن، محققان از تلفن همراه برای ارسال سیگنال‌های بلوتوثی به الکترودها استفاده کردند.محققان امیدوارند در آینده بتوانند این دستگاه را به جی‌پی‌اس مجهز کنند تا بتوان مقصد را روی آن برنامه‌ریزی کرد.

این دستگاه علاوه بر جنبه توریستی، می‌تواند در ورزش‌، کنترل جمعیت یا هدایت آتش‌نشان‌ها در ساختمان‌های در حال سوختن مورد استفاده قرار بگیرد.

محققان همچنین مدعی هستند که دستگاه آن‌ها می‌تواند برخوردهای تصادفی در مناطق عمومی را تسهیل کرده و برای مثال، با اتصال به برنامه‌های دوستیابی، افراد را براحتی به مناطق مورد نظرشان برای ملاقات برساند.به گفته دانشجویانی که این دستگاه را امتحان کرده‌اند، جریان‌های الکتریکی ریز باعث تغییر ناخودآگاه جهت شده و تاثیری بر گام‌ها یا شکل راه رفتن ندارد. برخی دیگر احساس قلقلک می‌کردند و برخی نگران بودند اگر توسط کنترلگرهای انسانی نظارت نشوند، شاید به میان بوته‌ها وارد شده یا روی پای دیگران بروند.

به هر حال، محققان امیدوارند این فناوری، پایانی بر نیاز افراد برای بررسی مکرر تلفن همراه یا نقشه برای جهت‌ها باشد تا بتوانند در برابر اتفاقات اطرافشان هوشیارتر باشند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا