چاقی برای سلامتی مفید است!

بدون تردید کاهش وزن و لاغر شدن به عنوان دغدغه اصلی بسیاری از مردم جهان محسوب می شود. این موضوع به دلیل خطرات چاقی و تاثیرات نامطلوب ان در سلامت و بهداشت فردی است اما به تازگی تیمی از پژوهشگران دریافتند که بدن انسان نباید کاملا خالی از سلول های چربی باشد زیرا سلول های موجود در بافت چربی می توانند به بدن در مبارزه با عفونت ها کمک کنند.

سلول های موجود در بافت چربی می توانند به بدن در مبارزه با عفونت ها کمک کنند و بدن باید همواره ذخیره معقولی از چربی در اختیار داشته باشد. این موضوع یعنی رعایت توازن بین چاقی و داشتن چربی می تواند بسیار مهم تلقی شود.

در این مطالعات پژوهشگران دریافتند زمانی که سلول های چربی را از حیوانی که در معرض باکتری های عفونت زا قرار داشت به حیوانی دیگر منتقل می کنند، این جانور نیز قابلیت مقابله با عوامل بیماری زا را دقیقا مشابه جانور نخست پیدا می کند. این تیم تحقیقاتی همچنین در مطالعات خود کشف کرد که میمون ها در بافت چربی خود دارای تعداد زیادی سلول های حافظه دار  تی (memory T-cells) هستند که دارای قابلیت عملکردی به مراتب بهتر از سلول های موجود در سایر ارگان ها هستند.

یاسمین بلکاید (Yasmine Belkaid) استاد و پژوهشگر دانشگاه سائوپائولوی برزیل و سرپرست این تیم تحقیقاتی در رابطه با کشفیات فوق اعلام کرد: «زمانی که بدن در معرض یک پاتوژن قرار می گیرد، آن را به خاطر سپرده و در دفعات بعد واکنش بهتری نسبت به آن بیماری از خود نشان می دهد.»

بر اساس یافته های جدید پژوهشگران، این حافظه در سلول های چربی ذخیره شده و به این ترتیب سلول های چربی در بدن دارای نقشی به مراتب مهم تر از آن چه تاکنون تصور می شد، هستند. یاسمین بلکاید در این رابطه گفت: «این مساله به منزله این است که بافت های چربی تنها به عنوان مخزن سلول های حافظه دار نبوده و این سلول ها دارای وظایفی به مراتب مهم تر هستند.»

به اعتقاد دانشمندان، سلول های تی به طور خاص دارای قدرتی ویژه هستند زیرا از سلول های چربی که دارای منبعی غنی انرژی هستند تغذیه کرده و متصل هستند. البته باید این موضوع را نیز در نظر داشته باشید که همه سلول های چربی نیز مفید نبوده و زمانی که بدن انسان دچار چاقی می شود، ساختار ارتباطی بین سلول های چربی و سیستم ایمنی و سلول های مسوول ایمنی بدن تغییر می کند. این تغییرات در برخی موارد می تواند منجر به بروز التهابات شود. از سوی دیگر بدن باید همواره ذخیره معقولی از چربی در اختیار داشته باشد و این موضوع یعنی رعایت توازن بین چاقی و داشتن چربی می تواند بسیار مهم تلقی شود.

در حال حاضر اعضای این تیم تحقیقاتی با نمونه برداری از سلول های چربی انسانی در نظر دارند به بررسی عملکرد سلول های ایمنی بدن انسان و ارتباط ان با سلول های چربی پرداخته و نقش سلول های چربی در افزایش عملکرد سیستم ایمنی بدن انسان را به طور دقیق بررسی کنند.

به باور محققان این اطلاعات می تواند منجر به کشف راه های درمانی جدیدی برای افزایش توانایی بدن انسان در مواجهه با انواع التهابات، سرطان و واکسن ها شود.

 

ترجمه: فاطمه کردی

منبع: thehealthsite

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا