واکسن هپاتیت B خوراکی در آستانه تولید

به گزارش مهر، شیوه جدید می تواند منجر به تولید واکسن هپاتیت B خوراکی شود که نیاز به نگهداری در یخچال ندارد. داروهایی که در حال حاضر برای درمان این عفونت وجود دارند، از طریق تزریق وارد بدن بیمار شده و عوارض جانبی فراوانی به دنبال دارند.

اکثر واکسن های مورد استفاده امروزی از ورژن های ضعیف یا غیرفعال پاتوژن های موجود در تخم مرغ ساخته می شوند.محققان این مطالعه به سرپرستی دکتر «گورو رائو»، استاد دانشگاه ایالتی آیووا، بعد از آزمایش چندین متد فرآوری ذرت، دریافتند با تکنیک حذف چربی از ذرت، ذرات شبه ویروسی تولید می شود که بسیار شبیه خصوصیات واکسن های تزریقی است.

به گفته «رائو»، پروتئین ها و آنزیم های یافت شده در ذرت، موجب می شوند واکسن ثبات خود را هم در زمان نگهداری و هم در زمان نقل و انتقال و هم بعد از خوردن حفظ نماید، بدین ترتیب می تواند به روده رسیده و موجب فعال سازی واکنش ایمنی بدن شود. این واکسن به مدت چندین سال در دمای اتاق بدون از دست دادن قدرت و خاصیتش قابل نگهداری است.

«موسسه بیوتکنولوژی کاربردی» پیش بینی می کند که تا سال آینده موافقت سازمان غذا و دارو را برای انجام آزمایشات انسانی این واکسن به دست آورد. در صورتی که هیچ مشکلی در روند آزمایشات ایجاد نشود نسخه تجاری این واکسن تا اوایل سال ۲۰۱۸ در دسترس خواهد بود.

هپاتیت B از طریق ویروسی ایجاد می شود که به کبد حمله می کند. این بیماری می تواند موجب عفونت مادام العمر، سیروز کبدی، سرطان کبد، نقص کبدی و مرگ شود. در سطح جهان، در حدود ۲ میلیارد نفر مبتلا به ویروس هپاتیت B هستند.