پنج واقعیت علمی درباره آنفولانزای مرغی

ویروس H5N1 عامل ایجاد کننده بیماری موسوم به انفولانزای مرغی است که به شدت واگیر دار بوده و با سرعت زیادی می تواند تمامی یک منطقه وسیع را درگیر خود کند به همین دلیل  در بسیاری از کشورها در هنگام مشاهده موارد ابتلا به این ویروس، اقدام به پاکسازی و معدوم کردن مرغ های منطقه در مرغداری ها و مراکز صنعتی مشکوک می کنند که این مساله معمولا موجب بروز نوساناتی در بازار مرغ و تخم مرغ می شود. در اینجا به بررسی چند واقعیت علمی درباره این بیماری می پردازیم:

آنفولانزای مرغی تنها پرندگان و طیور را مبتلا نکرده و می تواند انسان ها را نیز بیمار کند و به این دلیل کنترل و مهار آن دارای اهمیت زیادی است. این بیماری تنها از پرندگان به انسان منتقل نشده و افراد بیمار می توانند آن را به سایرین نیز انتقال دهند.

1 –  آنفولانزای مرغی تنها پرندگان و طیور را مبتلا نکرده و می تواند انسان ها را نیز بیمار کند و به این دلیل کنترل و مهار آن دارای اهمیت زیادی است. این بیماری تنها از پرندگان به انسان منتقل نشده و افراد بیمار می توانند آن را به سایرین نیز انتقال دهند.

2- این ویروس دارای زیر شاخه های مختلفی است که مهمترین آن ها عبارتند از: A(H5N1) ، A(H7N9) ،  A(H5N8) و A(H9N2) که در این میان ویروس موسوم به A H5N1 از تمامی موارد دیگر، مضرتر و خطرناک تر است.

3 – انتقال ویروس به انسان می تواند از طریق تماس مستقیم با پرندگان و یا قرار گرفتن در محیط آلوده باشد. البته در بیشتر موارد، این بیماری در افرادی که با پرندگان سر و کار دارند گزارش شده و حتی از پرندگان مرده نیز قابل سرایت است. بررسی های انجام شده نشان می دهد این ویروس در برابر حرارت مقاوم بوده و حتی پختن گوشت پرنده آلوده و مصرف آن می تواند خطر ابتلا به آنفولانزای مرغی را در پی داشته باشد.

4-  دوره نهفتگی ویروس آنفولانزای مرغی در انسان بین 2 تا 5 روز بوده و افراد مبتلا معمولا نخستین نشانه های بیماری را در این مدت زمان پس از ورود ویروس به بدنشان مشاهده خواهند کرد. با این حال، در موارد شدید، این دوره می تواند شامل 17 روز فاصله باشد).  برای عفونت با ویروس  A (H7N9)، دوره  نهفتگی ویروس بین  1 تا 10 روز است. از این رو، علائم عفونت A (H5N1) شامل عفونت های مری و مجاری تنفسی ، تب و سرفه  و علائم گوارشی  شامل تهوع، اسهال و استفراغ است که به هیچ عنوان نباید نادیده گرفته شود.

5 – بهترین و موثرترین راه برای پیشگیری از ابتلا به آنفولانزای مرغی، نداشتن تماس با پرندگان و محیط های آلوده و مشکوک است. البته داروهای ضد ویروس نیز می تواند در درمان بیماری مفید باشد و حتی در برخی موارد از این داروها برای افرادی که ناگزیر به تماس با موارد مشکوک این بیماری هستند به عنوان یک عامل پیشگیرانه استفاده می شود.

 

ترجمه: فاطمه کردی

منبع: thehealthsite

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا