کشف حفره امنیتی خطرناک در تراشه‌های اینتل

امروزه میلیون‌ها دستگاه در جهان از پردازنده‌های اینتل استفاده می‌کنند و به‌تازگی مشخص‌شده است که حجم عظیمی از این دستگاه‌ها با مشکلاتی بسیار بزرگ روبرو هستند. یک حفره امنیتی بسیار خطرناک در برخی از پردازنده‌های اینتل کشف‌شده است که موجب ایجاد نگرانی بسیار زیاد در میان کاربران و متخصصان شده است.

این مشکل در طراحی پردازنده اینتل که به 10 سال پیش برمی‌گردد می‌تواند دستگاه‌ها را در برابر هکرها آسیب‌پذیر کند. این محققان به‌تازگی اطلاعاتی را از این نقص منتشر کرده‌اند که می‌تواند اطلاعات را از طریق یک کرنل کامپیوتری در اختیار هکرها قرار دهد.لازم به ذکر است که کرنل بخشی امن از یک سیستم‌عامل است که کار کنترل کاربری کلیدها را بر عهده دارد.

در ادامه بیان شده است که این نقص که می‌تواند بسیاری از سیستم‌عامل‌های محبوب از جمله ویندوز، مک و لینوکس را تحت تأثیر خود قرار دهد می‌تواند موجب شود که هکرها به‌راحتی به اطلاعات محافظت‌شده در کرنل دسترسی پیدا کنند از طریق آن اطلاعات مهم و حیاتی کاربر را فاش کنند. همچنین می‌توان به‌راحتی از طریق این نقص بدافزارهای ویژه‌ای را با اهداف متنوع بر روی دستگاه‌ها نصب کرد.

بااین‌حال محققان تنها به هشدار درباره این نقص بسنده نکرده و توصیه‌هایی را درزمینهٔ بسته‌های به‌روزرسانی امنیتی‌ای که می‌توانند این نقص را برطرف کنند نیز داده‌اند. البته این بسته به‌روزرسانی هم‌اکنون برای سیستم‌عامل لینوکس آماده شده است و بسته‌های مورد استفاده بر روی ویندوز و مک نیز به‌زودی عرضه خواهند شد. البته یکی از مشکلات احتمالی درباره این وصله‌های امنیتی در این است که این بسته‌ها کرنل را از دیگر عملیات‌های کامپیوتری جدا می‌کنند و همین امر نیز ممکن است موجب اضافه شدن قدم‌های اضافی‌تر به‌تمامی فرایندها شود و عملکرد دستگاه را به‌شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد.

بااین‌حال در حال حاضر به نظر می‌رسد که خوشبختانه هنوز سیستم های AMD هنوز تحت تاثیر قرار نگرفته‌اند. بااین‌وجود در این رابطه با کمپانی های مربوطه از قبیل اینتل، اپل و مایکروسافت تماس‌هایی گرفته‌شده است و به‌زودی اطلاعات جدیدی در این رابطه در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

منبع: Cnet

ترجمه: آناهیتا عیوض خانی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا