شکلات تلخ راهی برای جلوگیری از سستی در نیمروز

برای اولین بار است که یک مطالعه با استفاده از فناوری الکتروانسفالوگرافی یا EEG به بررسی اثرات شدید شکلات روی مغز می‌پردازد. این فناوری از طریق عکسبرداری از مغز در هنگام انجام فعالیت های شناختی، میزان فعالیت مغز را اندازه‌گیری می‌کند.

شکلات از دیرباز به عنوان گشاد‌کننده عروق شناخته شده است، به این معنی که رگهای خونی را بازتر کرده و در دراز‌مدت سبب کاهش فشار خون می‌شود، همچنین حاوی برخی از محرکهای قوی است و پژوهشگران در این مطالعه می‌خواهند بدانند که آیا افراد با مصرف  شکلات می‌توانند اثر فوری این محرکها را ببینند یا خیر.

محققان با استفاده از فناوری EEG که روی 122 شرکت‌کننده 18 تا 25 ساله انجام شد، امواج مغزی و فشارخون افراد را بررسی کردند.  نتایج نشان داد مغز افرادی که شکلات تلخ 60 درصد مصرف کرده بودند بیشتر از دیگران در حالت آماده باش و هشیاری قرار داشت. فشارخون آنان نیز در مدت کوتاهی افزایش یافته بود.

بسیاری از مردم، بخصوص دانش‌آموزان معمولا در اوقات نیمروز کسل هستند و هشیاری چندانی ندارند. بنابراین مصرف شکلات تلخ که حاوی مقادیر زیادی کاکائو است می‌تواند کمک کننده باشد. البته مصرف مستمر شکلاتهایی که قند بالا و شیر زیاد دارند، اصلا خوب نیست و ممکن است سبب بروز مشکلاتی برای سلامتی شود.

یک نکته جالب در مطالعه فوق، شکلات تلخ 60 درصد حاوی ال-تیانین بود. ال-تیانین آمینواسیدی است که تقریبا فقط در چای سبز یافت می‌شود و سیستم اعصاب مرکزی را تحت تاثیر قرار داده و مانند آرامبخش عمل می‌کند. این ترکیب هنوز به بازار عرضه نشده است و نمی‌توان آن را در راسته آب‌نبات‌ها پیدا کرد.

ال-تیانین محصولی بسیار جالب توجه است و سبب کاهش فشار خون می‌شود و می‌تواند آنچه را که در مغز به امواج آلفا موسوم است تولید و موجبات آرامش افراد را فراهم کند. پژوهشگران تصور می‌کنند ال-تیانین که کاهش دهنده فشارخون است اثرات شکلات را که افزایش دهنده فشارخون است خنثی می‌کند. در این مطالعه محققان برای شرکت‌کنندگانی که شکلات تلخ حاوی ال-تیانین مصرف کرده بودند افت فشار خون فوری ثبت کردند.

بسیاری از مردم از خوردن شکلات پرهیز می‌کنند و تصور آنها این است که اینگونه سالم‌تر هستند، در حالیکه خوردن شکلات تلخ حاوی ال-تیانین برای افرادی که قلب سالمی دارند، بسیار خوب است زیرا سبب کاهش فشارخون می‌شود و همچنین هشیاری آنان را در ساعات روز افزایش می‌دهد. از سوی دیگر بیماران با فشار خون بالا می‌توانند با مصرف این شکلات فشار خون خود را در حد نرمال نگه دارند. دانشمندان امیدوارند این مطالعه انگیزه‌ای برای تولید شکلات تلخ بدون شکر حاوی ال-تیانین شود. 

این پژوهش در ژورنال NeuroRegulation منتشر شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا