پنج صدا که علم قادر به شرح آن‌ها نیست + عکس

محدوده شنوایی انسان شامل فرکانس‌هایی خاص  می‌شود ولی برخی از انسان‌ها در برخی مکان‌های خاص صداهایی را می‌شنوند که نه‌تنها به محدوده شنوایی ارتباطی ندارد بلکه هیچ توضیحی برای دلیل شنیده شدن این صداها وجود نداشته و دانشمندان تنها با تعجب و شگفتی به این پدیده‌ها می‌نگرند. در ادامه به پنج مورد از این صداهای تعریف‌نشده خواهیم پرداخت.

1- صدای هم (صدای زمزمه یا Hum)

این صدا برای نخستین بار در ابتدای دهه 60 میلادی در جهان شنیده‌شده و گزارش شد. افرادی در کشورهای مختلف آن را شنیدند و برای مثال ساکنان نیوزلند، نیومکزیکو،کانادا و چندین کشور دیگر نیز شنیدن آن را در طول بیش از 50 دهه گزارش کرده‌اند. این صدا که متوقف کردن شنیدن آن برای فرد دریافت‌کننده، غیرممکن به نظر می‌رسد، نزدیک به 2 درصد از کل جمعیت کره زمین را تحت تأثیر قرار داده است. این صدا معمولا در طول شب شدیدتر می‌شود و بیشتر در مراکز شهری به گوش می‌رسد.همچنین افراد میان‌سال، آمار بیشتری در شنیدن این صدا دارند. با این حال هنوز تعریف علمی خاصی برای این صدا که شبیه به عملکرد آرام موتور یک وسیله نقلیه است، وجود ندارد.

2- آسمان لرزه

این مورد بیشتر در کنار دریاها یا رودخانه‌ها شنیده می‌شود. آسمان لرزه نامی است که به صدای مهیب و ناگهانی موردی شبیه به انفجار که در آسمان‌ها رخ می‌دهد داده شده است. این انفجار در برخی موارد به‌قدری شدید است که موجب می‌شود تا شیشه‌های ساختمان‌ها به لرزه دربیاید. دانشمندان تلاش می‌کردند تا این موضوع را مربوط به شکسته شدن دیوار صوتی توسط هواپیماها بدانند ولی در عمل این تئوری کاملاً رد شده  است زیرا گزارش‌هایی درباره آسمان لرزه در اوایل دهه 80 میلادی نیز به ثبت رسیده است.

3-  وال 52 هرتزی

این مورد یکی از عجیب‌ترین موارد طبیعی است که منبع آن کاملاً مشخص است. یک وال تنها وجود دارد که از سال 1992 تا کنون در محدوده صوتی بسیار عجیب 52 هرتز،  صدایی را از خود ساتع می‌کند. موضوع این است که وال‌های آبی معمولا بین 10-39 هرتز را به‌عنوان محدوده صوتی خود در نظر گرفته و کوسه وال‌ها نیز فرکانسی نزدیک به 20 هرتز دارند. این صدا به‌عنوان نوای تنهاترین وال جهان شناخته می‌شود ولی هنوز دانشمندان نتوانسته‌اند کشف کنند که علت ساتع شدن صدای این وال در این فرکانس بالای صوتی چه بوده است و چگونه بدن او قادر به ایجاد چنین صدایی است.

4- صدایی رو به بالا

این صدا برای مدت‌های مدیدی ذهن بسیاری از دانشمندان را به خود درگیر کرده است. این صدا مانند یک صدای زوزه و ناله  است که از زیر اقیانوس به گوش می‌رسد. برای نخستین بار در سال 1991 بود که این صدا در اقیانوس آرام به گوش رسید و ازآن‌پس شاهد تغییراتی در آن بودیم. این صدا در فصل‌های بهار و پاییز شدیدتر می‌شود و هرسال، اندکی تفاوت در آن حس می‌شود که دانشمندان با توجه به عدم آگاهی از منبع صدا، دلیل این تغییر را نمی‌دانند. یکی از تئوری‌ها در این زمینه، صدای آتش‌فشان‌های زیر دریا است ولی هنوز هیچ اثبات علمی‌ای برای این موضوع وجود ندارد.

5- موسیقی مجسمه‌های غول‌آسای مصری

بسیاری از صداهایی که در این مقاله با آن‌ها روبرو بودیم،هنوز نیز شنیده می‌شوند ولی این مورد، اندکی تاریخی‌تر است. در بخش غربی رود نیل،  دو مجسمه غول‌آسا و زیبا در کنار هم قرار دارند که برای مدت‌ها انسان‌های آن منطقه را شگفت‌زده و البته وحشت‌زده کرده بودند. این مجسمه‌ها که برای یادبود آمن هوتپ  سوم، فرعون وقت مصر ساخته شده‌اند در سال 27 پیش از میلاد، به علت یک زلزله با آسیب‌دیدگی‌هایی روبرو شدند. این زلزله موجب شد تا یکی از مجسمه‌ها در بخش پایه، ترکی بزرگ بردارد و اندکی پس‌ازآن، صدای تعریف‌نشده‌ای آغاز شد.این صدا مانند صدای یک ساز یا آواز مبهم بود که از درون این مجسمه به گوش می‌رسید. بسیاری از تاریخدانان و مورخان بزرگ آن دوران به سراغ این محل رفته و در نوشته‌های خود به این صدا اشاره کرده‌اند تا مشخص شود که قطعا صدایی از این مجسمه‌ها به گوش می‌رسید. صدایی که امروزه دیگر وجود ندارد و هر توضیحی برای آن به علت عدم امکان اثبات، به‌صورت صد درصد قابل پذیرش نیست.

منبع: cosmosmagazine

ترجمه: احمد محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا