تولید ۲۰ نوع کاتالیست که نیاز کشور را برطرف میکند

به گزارش سیناپرس به نقل از مهر، امیرهومن کریمی وثیق مدیرعامل شرکت دانش بنیان تولید کننده کاتالیست های «هم رسوبی» امروز در نشستی خبری خاطرنشان کرد: کشوری که بزرگترین منبع نفت و گاز است توانسته به دانش مهمترین چرخه کالای نفت، گاز و پتروشیمی دست یابد.

وی با بیان اینکه اکنون این شرکت دانش بنیان وارد فضای GTL تولید فرآورده های نفت و گاز شده است، گفت: در حال حاضر دانش فنی تولید کاتالیست های «هم رسوبی» را به دست آورده ایم و توانسته ایم ۲۰ نوع کاتالیست را بومی سازی و به مرحله تولید برسانیم، ۴ نمونه از این کاتالیست ها در صنایع فولاد، ۲ نمونه در صنایع نفت و گاز و ۱۴ نمونه در پالایشگاه ها و پتروشیمی مورد استفاده قرار می گیرد.

کریمی وثیق با اشاره به یکی از مزیت های تولید کاتالیست های هم رسوبی در کشور گفت: قیمت تمام شده این کاتالیست ها نسبت به نمونه های خارجی پایین تر است که می تواند در شرکت های فولادی، نفتی، گازی، پتروشیمی و پالایشگاهی مورد استفاده قرار گیرد.

مدیر عامل شرکت دانش بنیان تولید کننده کاتالیست های «هم رسوبی» با تاکید بر اینکه ما خود را موظف به حفظ ارتقاء سطح کیفی تولیدات و بهبود مستمر و افزایش ظرفیت تولید طبق چشم انداز توسعه صنایع پتروشیمی، پالایشگاهی و فولاد کشور می دانیم، گفت: در حال حاضر مصرف کل کاتالیست کشور در صنایع مختلف بیش از ۲۰۰ میلیون دلار ارزش دارد.

وی با بیان اینکه تاکنون ۲۱ قرارداد در زمینه تولید و تامین نیاز کاتالیست های صنعت فولاد با این شرکت منعقد شده است، گفت: بیش از یک و نیم میلیون لیتر کاتالیست در زمینه فولاد تولید و تحویل شرکت های مورد نیاز شده است.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان تولید کننده کاتالیست های «هم رسوبی» با بیان اینکه تاکنون بیش از ۷۰۰ هزار لیتر از انواع کاتالیست های ریفرمینگ برای صنایع پتروشیمی و پالایشگاه تولید کرده ایم، خاطرنشان کرد: تولید کاتالیست ها می تواند در کشور صرفه جویی زیادی داشته باشد به طوری که جمع کل صرفه جویی ارزی به واسطه تولید کاتالیست های تولیدی در این شرکت برابر با ۵۶۰ میلیارد ریال و ۱۴ میلیون دلار است.

به گفته وی هدفگذاری این شرکت برای سال ۱۴۰۴ رسیدن به تولید ۱۸۵۰ تن کاتالیست در سال به ارزش ۳۰ میلیون دلار است.

کریمی وثیق با تاکید بر اینکه در این شرکت از فارغ التحصیلان و نخبگان کشور بهره برده ایم، خاطرنشان کرد: ۱۶۰ نفر در این شرکت مشغول به کارند که ۳۰ نفر از آنها از نخبگان کشور محسوب می شوند.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان تولید کننده کاتالیست های «هم رسوبی» با اشاره به اینکه هدف ما تولید دو محصول جدید در زمینه کاتالیست ها است، گفت: در تولید این کاتالیست ها ۹۵ درصد از مواد اولیه از کالاهای داخلی استفاده شده که بدین واسطه می توانیم به چرخه اقتصادی کشور کمک کنیم.

وی با بیان اینکه چشم انداز ما برای تولید کاتالیست ها در صنایع فولاد ۱۵۰۰ تن در سال است، گفت: ما می توانیم ۸۵ درصد نیاز کشور را تا ۱۴۰۴ برطرف کنیم.

وجود مشکلات سر راه شرکت های تولید کننده محصولات داخلی

کریمی وثیق با بیان اینکه شرکت های تولیدی نیاز به نقدینگی دارند، گفت: اگر نقدینگی تامین نشود، تولیدات در کشور آسیب می بینند. شرکت های تولیدی باید مورد توجه قرار بگیرند تا اقتصاد کشور تکان بخورد.

وی تاکید کرد: تولید در کشور، اشتغال زا است. اگر نقدینگی کم شود، تولیدات نیز کاهش می یابد و مشکلات اقتصادی نیز به وجود می آید.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان تولید کننده کاتالیست های «هم رسوبی» خاطرنشان کرد: بانکها علاوه بر سرمایه گذاری در مباحث بازرگانی و تجارت باید در زمینه تولید سرمایه گذاری کنند.

کریمی وثیق با بیان اینکه یکی دیگر از مشکلات اصلی شرکت هایی مثل شرکت ما، بیمه است، افزود: ما در این زمینه بیشتر جریمه می شویم به جای اینکه مورد حمایت قرار بگیریم.

وی با تاکید بر اینکه دامپینگ یکی دیگر از مشکلات شرکت های تولیدی است، گفت: شرکت های خارجی بلافاصله بعد از اینکه متوجه تولیدات داخلی می شوند، قیمت محصولات خود را که به کشور ما صادر می کنند، به طرز فجیعی کاهش می دهند و این موضوع متقاضیان محصولات ما را ترغیب می کند که از تولیدات خارجی استفاده کنند.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان تولید کننده کاتالیست های «هم رسوبی» تاکید کرد: این موضوع محصولات ایرانی را تهدید می کند و باید برای آن چاره ای همچون پوشش های تعرفه ای در نظر بگیرند تا از واردات چنین محصولاتی به کشور جلوگیری شود.

کریمی وثیق با بیان اینکه تعرفه حقوقی برای شرکت ما در مناطقی که شامل مناطق آزاد باشد در نظر گرفته نشده است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر مبلغ تعرفه و گمرکی در این مناطق برای ما وجود ندارد در حالی که مشتریان کاتالیست ها در مناطق آزاد هستند ولی ما نمی توانیم در مناطق آزاد فعالیت کنیم و وزارت صنایع و معادن باید برای رفع این مشکل چاره ای بیندیشد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا