رمزگشایی از مغزهای ۵۰۰ میلیون ساله هیولاهای دریا

به گزارش مهر، دو مغز درخشان و البته فسیل شده متعلق به دو جانور هیولا مانند دریایی که در دورانهای بسیار قدیمی زمین زندگی می کرده اند به محققان کمک می کنند تا به درک بهتری از فرآیند تکاملی بندپایان امروزی نظیر خرچنگها و عقربها دست یابند.

در این مطالعه جدید محققان بر روی ساختار طبیعی به نام «صفحه سخت باستانی» متمرکز شده اند که در سر بندپایان باستانی وجود داشته است. این صفحه عجیب برای مدتها ذهن محققان را به خود مشغول کرده بود به خصوص اینکه برخی از این جانوران باستانی دارای آن بودند و در برخی نیز اثری از آن نبوده است. از آن جالب تر اینکه مکان این اندام طبیعی در بخشهای مختلفی از سر بندپایان قدیمی بوده است.

اما اکنون این مغزهای فسیلی به حل این معمای عجیب کمک کرده اند. آنالیز دقیق این دو صفحه سخت که به بندپایانی مربوط به بیش از ۵۰۰ میلیون سال پیش می شوند نشان می دهد که این ساختارها با چشمان پیازدار این مخلوقات در ارتباط بوده اند. این یافته ها نشان می دهد صفحات سخت بیضوی شکل با رشته های عصبی در ارتباط هستند که ریشه در منطقه داخلی از مغز این موجودات داشته است.

درحقیقت می توان گفت این صفحات مرموز ریشه در داخلی ترین بخش مغز این موجوات هیولامانند داشته است.

به طور کلی کشف مغز فسیل شده جانوران باستانی رویدادی نادر است. از سال ۲۰۱۱ معمولا تنها در هر سال فقط یک مطالعه درباره فسیلهای حاوی بافت عصبی منتشر می شود که این خود نشان از نادر بودن این نوع کشفیات است.