قلب مغناطیسی عطارد از زمان پیدایش می تپد

به گزارش مهر، آخرین یافته های کاوشگر ارزشمند مسنجر که پس از مأموریتی طولانی مدت در اتمسفر عطارد نابود شد از این واقعیت پرده برداشته است که قلب مغناطیسی این عضو منظومه شمسی از زمان پیدایش در حال تپیدن بوده است.

عطارد همواره داغ و آتشین بوده است. اکنون یافته های کاوشگر نابود شده مسنجر نشان می دهد هسته آهنی این سیاره از ۳.۸ میلیارد سال پیش و یا حتی پیشتر از آن در حال تولید میدان مغناطیسی بوده است. از این رو می توان گفت این سیاره پایدارترین عضو سیارات منظومه شمسی به شمار می آید.

کاوشگر مسنجر در ماههای پایانی مأموریت خود فاصله اش را با عطارد به تدریج کمتر کرد تا اینکه به فاصله ۱۵ کیلومتری از سطح آن رسید. از این فاصله کاوشگر به خوبی توانست میدان مغناطیسی عطارد را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد.

تا پیش از این اخترشناسان می دانستند که عطارد میدان مغناطیسی به قدرت یک درصد میدان مغناطیسی زمین دارد که چرخش آهن مذاب در هسته آن به تولید چنین میدانی منجر می شود، دقیقا مشابه همان چیزی که در زمین روی می دهد.

اما زمانی که مسنجر به ارتفاع کمتر از ۱۰۰ کیلومتری از سطح عطارد رسید متوجه سیگنال مغناطیسی ضعیف تری شد که از صخره های واقع در سطح آن منتشر می شود.

کاترین جانسون از دانشگاه بریتیش کلمبیا در کانادا می گوید: مسنجر بین ۲۰ تا ۳۰ دقیقه بیشتر نیز از نقطه ای خاص در نزدیکی سطح عطارد عبور کرده بود که در آن موقع خبری از این سیگنالها نبود اما ناگهان متوجه آنها شدیم.

این سیگنالها درحالی که مسنجر در ارتفاع ۱۵۰ کیلومتری از سطح عطارد بود به هیچ وجه احساس نمی شد اما زمانی که کاوشگر به ارتفاع ۱۵ کیلومتری رسید به خوبی آنها را درک می کرد.

محققان متوجه شده اند که این سیگنالها از پوسته عطارد منتشر می شود و نه هسته آن. این یافته جدید حیرت محققان را در برداشته است.